Hun blir nytt medlem i NTNU-styret

Sigrid Rønneberg skal representere de midlertidig vitenskapelig ansatte i NTNU-styret.

Sigrid Rønneberg går inn i NTNU-styret fra høsten.

Rønneberg er stipendiat ved Institutt for konstruksjonsteknikk. Hun er også styremedlem i Tekna ved NTNU.

Åtte stilte til valg

I motsetning til de andre styrerepresentantene sitter representanten for de midlertidig vitenskapelig ansatte i NTNUs styre i kun ett år. Representanten for de midlertidige velges for perioden 1. august 2018 til 31. juli 2019. Nåværende representant for de midlertidige, Nina Helen Aas Røkkum, stilte til gjenvalg, men det var altså Rønneberg som fikk flest stemmer av de åtte kandidatene.

- Som styrerepresentant har jeg sett at det er mulig å bli hørt og å få til noe, og det har gitt meg motivasjon til å ta ett år til hvis jeg blir gjenvalgt, sa Røkkum til Universitetsavisa i forkant av valget.

Den store andelen midlertidige er en konstant verkebyll for universitetene, som har en høyere andel ansatt i midlertidige stillinger enn resten av arbeidslivet. Ansatte i midlertidige stillinger er på 18,5 prosent i akademi mot 8,4 prosent ellers.

- Særlig når det gjelder spørsmål som handler om midlertidighet, så blir vi som representerer denne gruppa hørt og får komme med innspill, fortalte Røkkum.

Opptatt av midlertidighet og lønn

Midlertidighet er også en fanesak for Rønneberg, som tar over stafettpinnen til høsten. Det bør bekymre NTNU at betingelsene for stipendiater, spesielt angående lønn, sakker akterut sammenlignet med arbeidsmarkedet, skriver Rønneberg i en ytring i UA 4. april.

380 av de 2 397 stemmeberettigede brukte stemmeretten, melder NTNU. Det tilsvarer 15,85 prosent. Tallet er litt høyere enn året før, da 14 prosent brukte stemmeretten.

Rønneberg ble valgvinner med klar margin. 110 av valgdeltakerne hadde henne på førsteprioritet og 37 på andreprioritet. Røkkum kom på andreplass med henholdsvis 59 og 46 på første- og andreprioritet. Likevel er Marius Korsnes valgt som Rønnebergs vara. Dette skyldes at styrerepresentanten og vedkommendes vara skal representere begge kjønn, og at Korsnes var den mannlige kandidaten med flest stemmer. Korsnes er postdoktor ved Institutt for tverrfaglige kulturstudier.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.