Innovasjon i Hesthagen og bro og pub i parken

Det var en lettet dekan Monica Rolfsen som sent torsdag kveld kunne konstatere at Bystyret ikke stakk kjepper i hjulene for byggeplanene i Hesthagen. Om planene for innovasjonssenter: - Dette kan bli utrolig kult!

Innovasjonssenter i Hesthagen og pub i park? - Dekan Monica Rolfsen har trua.

Bypolitikernes behandling av byggeplanene i det som på stammespråket er blitt hetende Høgskoleparken sør påvirker utviklingsplanene ved Handelshøyskolen i særlig grad. I forkant av Bystyrets behandling av planprogrammet for campusutbyggingen knyttet det seg særlig interesse for hva de kom til å mene om bygging i Grensen og Hesthagen med tilgrensende grøntareal.

Bystyret endte opp med å fatte et vedtak hvor man forlanger at NTNU kommer opp med alternativ til riving i Grensen, samt bygging i grøntområder.

Dekan Rolfsen, som kom og gikk og kom igjen under Bystyrets langdryge møte torsdag kveld, kunne litt over halv ti lettet konstatere at lokalpolitikerne ikke satte foten ned for videre utvikling av planprosjektet. Som dekan ved Økonomifakultetet er hun den universitetslederen som er fysisk tettest på de byggeområdene striden har stått om.

Et forslag fra SV, MDG, Sp, Pensjonistpartiet og Rødt om å avvise byggeplanene i Høgskoleparken sør ble avvist av flertallet. Hadde dette forslaget blitt vedtatt ville det ført til full stopp i planene for bygging i bakken mellom Handelshøyskolen og Gløshaugen.

Da ville det ikke blitt noen bro/overgang mellom Innovasjonssenteret som er planlagt bygd på den nåværende parkeringsplassen på Hesthagen og Gløshaugenplatået.

LES OGSÅ: Bystyret med klar melding

LES OGSÅ: Bestemmer hvor NTNU skal få bygge

- Gangavstand betyr noe

- Nå er du vel glad, Rolfsen?

- Det er klart. Jeg er glad på hele NTNUs vegne, for nå kan vi gå videre i arbeidet med realisering av samlet campus.

Rolfsen mener mange ikke helt forstår hvor viktig dette med «gangavstand» er.

- Forskere kan tenke som så at de samarbeider med kolleger over hele verden. Men for studentenes del så er gangavstand faktisk svært viktig. Vi opplever det helt konkret: Fra februar flyttet samfunnsøkonomene fra Dragvoll og ned hit. Dette vil innebære at samfunnsøkonomistudenter lettere kan ta teknofag som tilleggskurs. Dette er bare begynnelsen, tror økonomidekanen.

For sin egen del legger Monica Rolfsen ikke skjul på gleden over at man nå er et skritt nærmere realisering av Innovasjonssenteret, som miljøet har ivret for i lang tid. Her planlegges en samlokalisering av ulike fagmiljø som Entreprenørskolen, Institutt for industriell økonomi, TTO, muligens Innovasjon Norge og deler av Siva, og mer til.

Støtte på «Berlinmur»

- Men man kommer ikke utenom at bygget vil kaste skygge over området, bokstavelig talt – parken her blir ikke den samme etter dette?

- Ja, sånn er det. Men det har aldri vært et tema å ikke bygge på parkeringsplassen overhode. Jeg er sikker på at vi skal få dette til på en måte som de fleste involverte kan godta.

Rolfsen minner for øvrig om at det er så ymse med fasilitetene i parken per i dag. Etter en vandring gjennom Høgskoleparken for to år siden, beskrev hun erfaringene i en kommentar i Universitetsavisa. Her omtaler hun blant annet noe som hun opplevde som en «Berlinmur» i enden av en bratt bakke, som stengte for all videre ferdsel.

screen

Deretter:

«Så kom jeg til den mulige tomten for Innovasjonssenter ved Hesthagen. Her kunne parkpromenaden gått tvers gjennom bygget, og forbipasserende hadde kunnet se inn på sydende gründervirksomhet. Vi kunne også hatt utstilling eller noe annet man visuelt kunne fått med seg på sin vandring i forbifarten. Og jeg synes ikke det er en dårlig ide å anlegge et serveringssted for forfriskninger her. Tvert imot. Men her stoppet promeneringen fullstendig og absolutt. Herfra kommer man ikke videre, samme hvor sta man er», skrev hun i mai 2017.

Tanken om serveringssted gløder dekanen fremdeles for:

- Vi kan anlegge pub i park! Så kan vi ta fredagspilsen her, eller en kaffe eller et glass vin. Denne delen bør bli NTNUs inngang fra vest, om ting gjøres riktig. Jeg tror dette kan bli utrolig kult!

Berlinmur i park, ifølge parkvandrer Monica Rolfsen.