Skeive studenter ønsker mer blest om Pride på campusene

– Trondheim Pride kunne hatt stand her og stått tilgjengelig med informasjon til folk som trenger en prat. Studentene utgjør en så stor del av byen, men mange får ikke med seg at det er Pride, til og med skeive studenter, sier masterstudent Tiril Andreassen.

Glad for NTNU-støtte under Pride: – Det er viktig å vise offentlig hvor man står. Kanskje er det spesielt viktig i dagens politiske klima, hvor det nå finnes en del ekstremisme, sier Tiril Andreassen.

Andreassen er masterstudent i datateknologi ved NTNU og har vært aktiv i Skeiv Ungdom. Hun er med i ei Facebook-gruppe som vil samle skeive studenter i Trondheim.

Etter å ha konkludert med at regnbueflagget skal heises en hel uke, oppfordrer nå NTNU både studenter og ansatte til å delta i Pride-paraden.

– NTNU er påmeldt i Pride-paraden kommende lørdag og vi i ledelsen ønsker god mobilisering. Det er også utarbeidet et eget NTNU- banner som vi inviterer alle med tilknytning til NTNU til å gå bak, prorektor sier Toril A. Nagelhus Hernes.

– Vi ønsker å være tydeligere og synligere enn vi var i fjor.

Det blir første året NTNU offisielt deltar som organisasjon og prøver å samle universitetsmiljøet på denne måten.

– Det er ikke noe nytt at ansatte og rektor deltar i Paraden men det er nytt at NTNU offisielt deltar som organisasjon, sier hun.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Hernes forteller at de har utarbeidet en plan for hvordan NTNU blir mer synlig under Pride. Det er blant annet sendt ut melding på Innsida for å samle flest mennesker til å delta i paraden lørdag 14. september, og alle ansatte som møter opp får en egen button. Det er i tillegg opprettet Facebook-arrangement for de som ønsker å gå sammen med NTNU eller vise interesse for Pride.

– NTNUs Pride-deltagelse er en bevisst satsing, sier stedfortredende kommunikasjonssjef Jan Erik Kaarø.

LES OGSÅ: NTNU flagger for Pride hele uka

Glad for støtte

– NTNU er en av Trondheims største arbeidsplasser. Å vise seg som en støttende og inkluderende organisasjon er viktig, sier Pia Farstad Eriksen, som er aktiv i NTNUs LGBTQ+-ansattenettverk. Hun er glad for at NTNU tar et tydelig standpunkt og deltar i paraden.

– Folk spør meg hvorfor man fortsatt skal markere Pride- paraden. Det er 50 år siden Stonewall-opprøret men det er fortsatt mye diskriminering av skeive i samfunnet. Ikke minst utenfor Norges grenser. Dermed er det viktig å gå i Pride for å vise sin støtte.

– Hva tenker du om at NTNU oppfordrer til å delta i paraden?

– Det er kjempeflott! Det er fint å vite at alt fra ledelsen til kollegaene dine støtter deg og viser at du kan være deg selv. Da har man noen allierte, og jeg blir stolt av å være en NTNU-er.

Vil øke bevisstheten hos NTNU-ere

Eriksen skal selv delta i paraden og gå bak NTNU-fanen. Tidligere har LGBTQ+ nettverket hatt sin egen fane hvor de i fjor blant annet inviterte tidligere rektor Gunnar Bovim til å gå sammen med dem. Hun mener at slike nettverk på arbeidsplassen er avgjørende for de som definerer seg innenfor LGBTQ+.

– Hvorfor er slike nettverk så viktig?

– Det å tørre å være seg selv på arbeidsplassen er viktig. Dermed kan slike nettverk kanskje vise at man får lov til å være seg selv.

Hensikt er også å øke bevisstheten rundt LGBTQ-tematikk på NTNU.

– Vi må vise at vi eksisterer. Det kan bidra med mangfold på universitetet, og at folk som definerer seg innenfor LGBTQ+ blir kjent med hverandre.

Hun ser at flere ansatte fra utlandet som søker seg til nettverket.

– Flere av medlemmene fra Afrika og Asia kommer fra land der det er ulovlig å være skeiv, og kan dere dikke være seg selv. Dermed er enn møteplass hvor folk kan treffe andre i samme situasjon viktig. Det er fint å være et knutepunkt for skeive ved NTNU.

- Pride er for alle

Masterstudent Tiril Andreassen mener også det er positivt at NTNU viser sin støtte til Pride.

– Det er viktig å vise offentlig hvor man står. Kanskje det er spesielt viktig i dagens politiske klima hvor det nå finnes en del ekstremisme. Det er viktig at større organisasjoner viser at de er med Pride og går foran som et godt eksempel. Det kan overveie det negative.

Andreassen tror mange tenker at de ikke kan delta i Pride om de ikke definerer seg som skeiv.

– Til og med familien min har vært usikre på om de kan gå i Pride fordi de ikke selv er skeive. Men poenget er at paraden er for alle. Det handler om å feire mangfold og kjærlighet, så alle bør delta for å støtte den gode saken, sier hun.

Det er ikke altså ikke bare NTNU-ansatte som lager egne nettverk for skeive - også studentene prøver å ha en møteplass tilgjengelig.

– Det handler om å føle seg trygg, og at tematikken blir mer normalisert. Skeive unge må oppleve at det går fint å være skeiv. Det er spesielt viktig å vise synlighet for de av oss som ennå ikke er åpne som sin legning, sier hun.

Likevel skulle Andreassen ønske at skeiv representasjon var mer synlig på campus enn det er i dag.

– Fra NTNUs side kunne Pride og oppfordring til deltagelse godt vært nevnt i taler, og det burde vært mer skeiv representasjon på campus, kanskje med plakater.

– Trondheim Pride kunne hatt stand her og stått tilgjengelig med informasjon til folk som trenger en prat. Studentene utgjør en så stor del av byen, men mange får ikke med seg at det er Pride, til og med skeive studenter. Det er synd, og arrangementet forsvinner litt i skyggen av kulturnatt.

Andreassen tror at om hun selv viser at hun er skeiv vil flere tenke at de selv kan være komfortabel med det. Hun bærer flere armbånd i regnbuens farger for å vise synlighet, i tilfelle noen kunne tenke seg å slå av en prat med henne.

Toril Nagelhus Hernes prorektor nyskaping NTNU