– Jeg blir stolt og rørt av å se flagget

I fjor høst ble det bråk da NTNU takket nei til å heise regnbueflagget under Pride-feiringen. I år får flagget plass foran Hovedbygningen en hel uke.

Fra blankt avslag til full støtte: Kristoffer Halseth er glad for at NTNU i år både heiser Pride-flagget og lover solid markering i paraden.

– Jeg syns det er utrolig flott at NTNU velger å flagge hele Pride-uka, sier studentveileder Kristoffer Halseth.

For han betyr det at universitetet føles trygt og at folk respekteres for det de står for.

– Jeg blir veldig stolt og rørt, sier han.

Skiftet syn etter kritikk

I forbindelse med Trondheim Pride i fjor sendte Halseth en søknad til NTNU med spørsmål om de kunne tenke seg å heise regnbueflagget under paraden. Han ble overrasket da NTNU avviste søknaden. Begrunnelsen var at flaggloven de forholder seg til, sier at kun norsk og samisk flagg skal heises ved offentlige bygg. Halseth mente det var feil å avvise regnbueflagget fordi Pride ikke er en organisasjon, men en bevegelse som vil skape et samfunn for alle. Etter kritikk fra studenter og Pride-arrangørene ble avgjørelsen endret, og regnbueflagget ble allikevel heist.

– Det handler om å signalisere at alle er velkomne og skal føle seg inkludert, sier han.

- Et hjem for alle

Halseth synes det er positivt at NTNU tar et tydeligere standpunkt i år.

– Tidlig i semesteret er det mange studenter på campus, så nå får NTNU vist for alle studentene at de tar et tydelig standpunkt og ønsker alle velkommen uansett legning, religion og seksuell orientering. NTNU skal være et hjem for alle.

Han mener det bør være en selvfølge at landets universiteter heiser regnbueflagget.

– Jeg vet at bilder tatt av flagget på NTNUs campus i fjor gikk viralt til både India og Texas og privat vet jeg at flere skeive internasjonale studenter setter pris på flaggingen. Det betyr mye for studenter fra land hvor det å være skeiv er kriminalisert eller veldig tabu. For dem som kommer til Trondheim for å studere, signaliserer flaggingen at de kan føle seg trygge og heller fokusere på å ta inn ny kunnskap.

– Det blir en internasjonal ringvirkning som gjør NTNU mer attraktiv for internasjonale studenter.

Pia Farstad Eriksen som er aktiv i NTNUs LGBTQ+-nettverk for ansatte er enig i at det er viktig for NTNU å markere sin støtte.

– NTNU har et viktig samfunnsoppdrag. Universitetets motto er «kunnskap for en bedre verden» - det blir absolutt en bedre verden ved å vise støtte og inkludering til det skeive miljøet.

- Feirer fullt og helt

Da flagget gikk til topps i fjor, var det fordi ledelsen konkluderte med at Pride likevel var viktig å støtte opp om. Toril A. Nagelhus Hernes, prorektor for nyskaping og leder for NTNU sitt likestillings- og mangfoldsutvalg, sa den gangen at NTNU ønsker at alle skal få respekt uansett seksuell legning. I år er hun fornøyd med at universitetet har planlagt markeringen bedre.

– I fjor var det en del diskusjon rundt formalitetene om å henge opp flagget, men vi konkluderte med at vi ønsket å synliggjøre NTNUs støtte til Pride. I år har vi derfor mobilisert enda tydeligere, flagger hele uka og vil være mer synlige også i paraden. Vi gjør mer ut av det fordi vi er mer forberedt. Når vi først skal gjennomføre i år, gjør vi det fullt og helt, sier Hernes som kan avsløre at det også lages egen NTNU-fane til paraden.

– Likestilling og mangfold er viktig for oss både når det gjelder våre ansatte, studenter og i samfunnet generelt. Vi ønsker at folk skal ha en god tilværelse og føle seg inkludert uavhengig av seksuell legning og andre forhold. Det er viktig for oss.