Det kommer stadig nye sykmeldinger ved IHS

- Nå er all oppmerksomhet rettet mot å få et forsvarlig arbeidsmiljø for våre ansatte, sa organisasjonsdirektør Ida Munkeby på styremøtet torsdag.

Arbeidsmiljøet ved Institutt for historiske studier er uforsvarlig, sa organisasjonsdirektør Ida Munkeby da hun orienterte styret.

Der gikk styremøtet til det uvanlige skrittet å vedta at Institutt for historiske studier organisatorisk blir lagt direkte under rektor. Dette skal være en midlertidig ordning til og med neste styremøte, den 31. oktober.

I vedtaket heter det:

«Vedtaket innebærer at styret fatter vedtak om organisatoriske endringer. I tillegg fatter styret enkeltvedtak i kraft av rollen som ansettelsesmyndighet for instituttet, hvilket innebærer evt. individuelle disiplinærreaksjoner».

LES OGSÅ: Rektor vil overta styringen av IHS

LES OGSÅ: Styret vil ha fortgang i arbeidet med varsling

- Alvorlige helseproblemer

Munkeby skildret en konflikt ved instituttet med lang varighet, som er komplisert og sammensatt. Etter faktakartlegging, samtaler med vernombud, tillitsvalgte og enkeltpersoner ved instituttet, var indikasjonene klare:

- Arbeidsmiljøet er uforsvarlig. Vi har sykmeldinger fra før, og har den siste tiden fått nye sykmeldinger. Ansatte melder om alvorlige helseproblemer. Det er veldig alvorlig og slik skal vi ikke ha det ved NTNU, slo hun fast.

Framover jobber de langs to spor, fortalte hun: Det ene er organisastoriske tiltak, det andre er eventuelle reaksjoner mot enkeltmedarbeidere.

At instituttet nå midlertidig underlegges rektor, var nødvendig, sa hun:

- Det er så lite tillit til systemet og internt ved instituttet. Siden fokuset nå er å gjenopprette et forsvarlig arbeidsmiljø, må de beslutningene vi tar ha legitimitet. Hvis ikke vil uroen bare fortsette.

En av de ansatte ved instituttet, professor Hans-Otto Frøland, har tidligere gitt uttrykk overfor UA at han synes rektor har fattet en fornuftig beslutning ved å overta styringa av instituttet.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

LES OGSÅ: Foreslår omorganisering av IHS
LES OGSÅ: Uforsvarlig arbeidsmiljø for mange ansatte