To bilder forteller alt: Statsbyggs planlagte musikkbygg på Gløshaugen er en mørk, kontoraktig boks. Motforslaget viser hva det kan bli, et bygg med rytme, verdighet, historisk forankring og musikalitet.
Til venstre en tegning av det nye arkitekttegnede musikkbygget som skal bygges i mellom Studentersamfundet og Hovedbygningen. Til høyre en KI-generert alternativt forslag fremmet av Frederik Nygård Stokvik i Ny Urbanisme Norge.Illustrasjoner: Statsbygg / KI-generert
Frederik Nygård StokvikFrederikNygård StokvikFrederik Nygård StokvikStyreleder Ny Urbanisme Norge
PublisertSist oppdatert
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Fredag 26. september
signerte Statsbygg en avtale med Veidekke AS og Norconsult AS om byggingen av
det nye musikkbygget, «P4 Musikk». Bygget skal plasseres midt mellom
Studentersamfundet og Hovedbygget på Gløshaugen – selve hjertet av NTNU Campus.
Dette burde vært en unik mulighet til å gi Institutt for musikk et signalbygg
av nasjonal betydning. I stedet ser vi konturene av et generisk, mørkt
kontorbygg som like gjerne kunne stått langs E6.
Dette er ikke bare et
spørsmål om arkitektur. Det er et spørsmål om identitet, respekt for historie
og visjonen for hvordan vi bygger fremtidens kunnskapsarenaer i Norge.
Manglende respekt
for konteksten
Gløshaugen er ikke
hvilken som helst campus. Hovedbygget, reist i nyromansk stil i 1910-årene, er
en monumental markør for kunnskapens og teknologiens plass i det norske
samfunn. Studentersamfundet, med sin egen ikoniske arkitektur, er et symbol på
studentliv, fellesskap og kultur. Samspillet mellom disse to bygningene har
preget Trondheim i generasjoner.
Inn mellom disse skal
nå et nytt bygg presse seg inn. Men i stedet for å forsterke dette
arkitektoniske landskapet, velger Statsbygg en løsning som står i total
kontrast: en mørk, kassepreget bygning med repeterende fasade og glassflater.
Et bygg uten rytme, uten proporsjoner som spiller på lag med sine naboer, og
uten den verdigheten man forventer når man går inn i et bygg som skal
representere musikkfaget ved Norges største universitet.
Slik blir det nye musikkbygget i campusprosjektet seende ut. Her skal Institutt for musikk holde til.Illustrasjon: Statsbygg
Når Statsbygg selv
omtaler P4 Musikk som en «inngangsport til campus», er det nesten vanskelig å
fatte at man ikke har tatt konteksten mer på alvor.
Musikkens sjel
krever en annen arkitektur
Musikk er rytme,
harmoni, bevegelse og poesi. Et bygg for musikk bør uttrykke nettopp dette –
gjennom sine proporsjoner, sin materialbruk og sin tilstedeværelse i byrommet.
Mange av verdens
fremste musikkhøyskoler og konserthus er ikke nøytrale bokser, men
arkitektoniske verk som selv blir en del av kulturen. Se til Sibeliusakademiet
i Helsingfors, til konserthusene i København eller Wien. Disse byggene er ikke
kun funksjonelle, men bærer i seg en estetisk og symbolsk kvalitet som skaper
stolthet hos både brukere og publikum.
Det nye musikkbygget
ved NTNU fremstår som det motsatte: anonymt, lukket, og uten et eneste trekk
som peker mot musikkens ånd. Det er som om man bygger et lager eller et
administrasjonsbygg, og ikke et kulturelt og kunstnerisk senter.
Fra nødløsning til
varig monument
Bakgrunnen for denne
løsningen er velkjent: Musikkfaget ble lenge skjøvet på i
campussamlingsprosessen. Da planene om et felles kunst- og musikkbygg ble
kuttet av kostnadshensyn, sto man igjen med en «restløsning». Først i fjor ble
det bestemt at musikkmiljøet skulle samles, og dermed ble dette bygget presset
inn i planene.
Problemet er at
nødløsninger har en tendens til å bli stående. Et bygg som i utgangspunktet var
tenkt som en praktisk løsning, risikerer nå å bli stående i 100 år som et
symbol på manglende ambisjoner. For arkitektur varer mye lengre enn
budsjettrammer og prosjektstyringsmetoder.
En tapt mulighet
for Trondheim og Norge
Trondheim er en
kunnskapsby. NTNU er Norges største universitet og en sentral kulturaktør. Når
man investerer milliarder i campussamlingen, burde man samtidig gripe sjansen
til å skape arkitektur som løfter både byen og nasjonen.
Tenk hvilken mulighet
dette kunne vært: Et musikkbygg i moderne klassisisme eller nordisk
klassisisme, med elegante proporsjoner, vakre fasader i tegl eller stein, og en
arkitektur som både knytter seg til Gløshaugens hovedbygg og speiler musikkens
rytme. Et bygg som ikke bare samler et fagmiljø, men også inviterer publikum
inn, og gir Trondheim et nytt landemerke for kunst og kultur. I stedet velger
man standardisering. Et bygg uten karakter, uten åpenhet, uten visjon.
Statsbyggs ansvar
Statsbygg er statens
fremste byggherre. De har et enormt ansvar for hvordan våre offentlige bygg
preger samfunnet. Når de bygger fengsler eller kontorer, kan man forvente
nøkternhet. Men når de bygger kultur- og kunnskapsbygg, bør man forvente
visjon.
Å kalle et generisk,
mørkt kontorbygg for et «flott og funksjonelt bygg for musikkutdanningen» er å
undergrave både musikkens og NTNUs betydning. Funksjonalitet er ikke nok når
man bygger for generasjoner. Erfaringer fra Norge og utlandet viser at bygg med
høy estetisk kvalitet ikke bare varer lenger, de brukes og verdsettes også mer,
og dermed blir de faktisk mer økonomisk bærekraftige på sikt.
Vår tids
arkitektur
I dag er det som
om estetikk er blitt et mistenkelig ord i offentlige byggeprosjekter. Arkitektur
reduseres til prosjektstyring, ikke til kulturbygging.
Det vi ser i
Trondheim er dessverre en del av et større mønster. Vår tids offentlige
arkitektur preges altfor ofte av det generiske og anonyme, snarere enn det
visjonære og stedstilpassede. Statsbygg og mange store arkitektkontorer har de
siste tiårene levert en rekke bygg som kunne stått hvor som helst, uten
forankring i stedet eller i oppdragets ånd.
Frederik Nygård Stokvik har to alternative forslag til hvordan musikkbygget kunne ha sett ut. Begge bildene er laget med KI.Illustrasjon: Frederik Nygård Stokvik (KI-generert)
Der tidligere
generasjoner så på arkitektur som en kulturell og estetisk oppgave, reduseres
den i dag til et spørsmål om budsjett, tekniske løsninger og standardiserte
fasader. Resultatet blir bygg som er «funksjonelle» i snever forstand, men som
ikke gir noen stolthet, identitet eller kulturell verdi.
Vi må tørre å stille
spørsmålet: Er vår tids arkitektur i ferd med å bli en fattig arv for kommende
generasjoner? Når vi bygger universiteter, skoler og kulturhus, burde vi skape
bygg som kan stå som symboler for kunnskap og fellesskap i hundre år fremover –
ikke løsninger som fremstår utdaterte allerede før innflytting.
Hva slags
arkitektur trenger NTNU?
Det NTNU trenger, er
bygg som gir varighet, identitet og stolthet. Bygg som harmonerer med campusens
historiske arkitektur, men samtidig kan tolkes på en moderne måte.
Det betyr ikke at man
skal bygge en kopi av hovedbygget. Men man kan ta opp elementer fra den
nordiske klassisismen: elegante proporsjoner, tydelige sokler, vertikale
vinduer, symmetri, rytme. En arkitektur som er moderne, men samtidig tidløs. En
arkitektur som speiler musikkens ånd.
En appell til NTNU
og Trondheim
NTNU Campus er ikke
bare et byggeprosjekt. Det er et nasjonalt prosjekt som skal definere hvordan
vi forstår kunnskapens rolle i det 21. århundre. Når man bygger i hjertet av
campus, mellom Studentersamfundet og Hovedbygget, har man et ansvar for å skape
noe mer enn bare et funksjonelt bygg.
Jeg vil derfor
stille et enkelt spørsmål:
Vil vi at fremtidens
studenter, ansatte og byens befolkning skal møte musikken i en mørk kontorboks?
Eller vil vi gripe sjansen til å bygge et arkitektonisk verk som gir verdighet,
identitet og inspirasjon i generasjoner fremover?
NTNU og
Trondheim fortjener mer enn en kontorboks.
De fortjener et
musikkbygg som synger, også i stein.