Spørsmålene du stiller i KI-verktøyet Copilot vil heretter lagres
- Fortsatt trygt å bruke Copilot, men unngå sensitive opplysninger, sier Stian Husemoen.
- På samme måte som du ikke skal sende eposter med sensitive opplysninger, skal du la være med å mate dette inn i Copilot, sier Stian Husemoen, sjef for informasjonssikkerhet ved NTNU.
Foto: NTNU
Stian Husemoen, informasjonssikkerhetssjef ved NTNU, forteller at det blir endringer i Copilot, som innebærer at spørsmålene du stiller heretter blir lagret. Copilot er en kunstig intelligens (KI) -chat fra Microsoft, som nå har fått flere funksjoner.
- Microsoft har endret tjenesten. Det betyr at heretter er det slik at samtalene du har med Copilot blir lagret på din bruker i 365 Microsoft, sier Husemoen, som jobber ved Seksjon for digital sikkerhet.
Verktøyet har vært tilgjengelig for ansatte siden september 2023 og for studenter siden februar 2024. Tidligere ble alle spørsmål og svar slettet etterpå.
Når det skjer slike endringer som dette, gjør NTNU en ny vurdering av konsekvensene for personvernet.
- Er det nå blitt en økt risiko for at uvedkommende kan få vite hva du spør Copilot om?
- Det er bare du selv som kan se hva du har spurt Copilot om. Hvis noen andre skal få sett det, må de logge seg inn på din bruker med tofaktorautentisering. Og da kommer de til å få hele sikkerhetstjenesten på NTNU på nakken! Så vi føler oss altså trygge på at dette er sikkert, sier Husemoen.
Han påpeker at Copilot fortsatt er det tryggeste KI-verktøyet som NTNU kan tilby per i dag.
Forsiktig med sensitive opplysninger
Men hvis du jobber med sensitive opplysninger, skal du likevel være forsiktig.
- På samme måte som du ikke skal sende eposter med sensitive opplysninger, skal du la være med å mate dette inn i Copilot, sier Husemoen.
Han påpeker at såkalte røde og svarte data ikke skal lagres i Microsoft i det hele tatt. Røde og svarte data er henholdsvis fortrolige og strengt fortrolige opplysninger.
- Vi har egne systemer som skal brukes til lagring av fortrolige opplysninger, forklarer Husemoen.
Vil få egen logg
Du som bruker vil først og fremst merke endringene i Copilot ved at du heretter ser hvilke spørsmål du har stilt tidligere, og hvilke svar du har fått, i din egen logg. I tillegg vil det nå være mulig å tilpasse i større grad hvilke svar du får, for eksempel ved å forklare hva du skal bruke svarene til.
- Systemet blir mer brukervennlig, sier Husemoen.
Copilot chat blir snart tilgjengelig direkte i applikasjoner som Word og Excel.
Husemoen sier sikkerhetstjenesten ved NTNU skal teste ut endringene i systemet og bli kjent med det, og vil deretter komme med mer informasjon for å sikre trygg bruk av tjenesten.