Korona

56 studieretninger berørt av utbrudd i studentmiljøet

Over 250 studenter er smittet fortalte fungerende kommuneoverlege Elizabeth Kimbell under tirsdagens formannskapsmøte.

Elizabeth Kimbell er fungerende kommuneoverlege i Trondheim.

Da kommuneledelsen tirsdag orienterte de folkevalgte i Trondheim om koronasituasjonen fortalte fungerende kommuneoverlege Elizabeth Kimbell at NTNU er kraftig berørt.

Totalt skal det nå være over 250 smittede studenter og 56 studieretninger som er berørt ved NTNU. I tillegg er det også noen enkelttilfeller ved andre studiesteder.

- Vi ser at mange av dem har en dose, og gjerne også nylig er vaksinert. Det bekrefter det vi har sagt tidligere. Den store beskyttelsen her ligger mot alvorlig sykdom, ikke smitte, sa Kimbell.

I tillegg knyttes det nå spenning til massetestingen som skal starte tirsdag. Målet er å få testet 35.000 studenter.

- Kapasiteten på isolasjonshotell er sprengt, så noen må nok belage seg på å isolere seg hjemme. Vi klarer ikke å hoste opp flere hotellrom før om noen dager, sa kommunedirektør Morten Wolden.

Han fortalte at det nå går ut informasjon til linjeforeningene for å understreke alvoret i situasjonen.

- Jeg opplever linjeforeningene som velvillige, men NTNU mener det er et behov for å tydeliggjøre alvoret. Dette er ikke tiden for å ta en fest, men tiden for å være forsiktig. Jeg skjønner at nye studenter har et behov for å møtes, men ikke organiser sosiale aktiviteter som samler mye folk. Se heller på muligheten for å samle mindre grupper, sa Wolden.

NTNU deler ut hurtigtester

Mandag startet dugnaden med å pakke 35 000 sett med hurtigtester. Tirsdag starter utdeling av hurtigtester for studenter på NTNUs campuser i Trondheim.

Inne på Elektrolaboratoriet på Gløshaugen er det rigget for å pakke individuelle sett med hurtigtester. Hit kommer NTNU-ansatte for å ta en real dugnadsøkt, men fortsatt trengs det flere hender for å få gjort klar testsettene så raskt som mulig, skriver NTNU på Innsida.. Det er beregnet 350 arbeidstimer for å pakke de 35 000 hurtigtestene.

Det blir etablert to innendørs utdelingsstasjoner på Gløshaugen og én stasjon på hver av campusene Dragvoll, Øya, Akrinn og Tunga. Stasjonene vil være klare for å ta imot studenter fra ca kl. 12 tirsdag. Fra og med onsdag skjer utdelingen av testsett fra kl. 08 til 16. Foreløpig er stasjonene åpne alle dager denne uka og neste uke.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.