Ytring
Aktivitetsmål på kollisjonskurs med læring og kvalitet
Det Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap ser ut til å innføre er en styringslogikk resten av offentlig sektor forsøker å legge bak seg.
Thomas Halvorsen forelsår at hans fakultet innfører en modell basert på en helt annen logikk enn den som er planlagt.
Foto: Benedikt Erikstad Javorovic
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
I 2024 nedsatte dekan ved SU-fakultetet
en arbeidsgruppe for å utvikle felles rammer for hvordan undervisningsoppgaver
og ressurser skal planlegges og dimensjoneres. Ambisjonen var god: større
åpenhet, forutsigbarhet og rettferdighet i ressursfordelingen. Rapporten skulle
bidra til dialog mellom ledelse og fagmiljøer – og gi et bedre grunnlag for
faglig bærekraftig planlegging.
Problemet er at løsningene som foreslås, peker
motsatt vei. I stedet for å åpne for faglig refleksjon og skjønn, foreslår rapporten
en aktivitetsbasert modell som måler og fordeler arbeidstid etter normerte
timer for forelesning, seminar, veiledning og sensur. Resultatet blir et system
som teller aktiviteter, men overser læring, kvalitet og pedagogisk utvikling.
Les mer om forslaget og svar fra dekan og leder for arbeidsgruppen bak forslaget.
En modell med røtter i New
Public Management
Den
aktivitetsbaserte ressurslogikken er ikke ny. Den har sine røtter i New
Public Management (NPM), en styringsfilosofi som på 1990- og 2000-tallet
gjorde sitt inntog i hele offentlig sektor. Målet var å gjøre offentlig
virksomhet mer effektiv gjennom kvantifiserbare mål, resultatmåling og
rapportering.
Erfaringene
er velkjente: mer byråkrati, mindre tid til kjerneoppgaver, og svekket
profesjonell autonomi. Derfor beveger offentlig sektor seg bort fra
aktivitetsstyring nå.
I helsevesenet reduseres andelen innsatsstyrt finansiering og i kommunesektoren
har behovskriterier overtatt. Ser vi på utdanningssektoren generelt så er
trenden den samme: fra å telle (f.eks. publikasjoner og
tiltak) til å stole på (lokale prioritering og faglig kvalitet),
gjennom å erstatte aktivitetskriterier med behovsbasert ramme- og
kvalitetsstyring.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Arbeidsgruppa
siterer Hatlen-utvalget i sin rapport, men har ikke tatt til seg en av
utvalgets mest sentrale tilrådinger: å skape større faglig frihet og mindre
insentivstyring gjennom å forenkle ressurstildelingen i UH-sektoren.
Tillitsreformen,
lansert av Støre-regjeringen i Hurdalsplattformen (2021), er en nasjonal
satsing for å fornye offentlig sektor ved å erstatte detaljstyring og
rapportering med tillit, faglig skjønn og samarbeid. Målet er å gi
de som utfører oppgavene større rom til å bruke sin kompetanse og vurdere hva
som skaper best kvalitet.
Med
SU-fakultetets forslag beveger de seg motstrøms – mot erfaringsbasert kunnskap,
mot utviklingstrenden i offentlig sektor ellers og mot klare politiske signal.
Det SU ser ut til å innføre er en styringslogikk resten av offentlig sektor
forsøker å legge bak seg.
Når tellekanter møter læring
Konsekvensene
av aktivitetsstyring i høyere utdanning er veldokumenterte – både gjennom
forskning og evaluering:
- Undervisning måles i timer, ikke i kvalitet. Studentaktive læringsformer som krever mer forberedelse og oppfølging gis lite uttelling.
- Vurdering forstås som avsluttende aktivitet. Formativ evaluering – løpende tilbakemelding som støtter studentens læring – blir usynliggjort.
- NOKUT fremhever i sine kvalitetskriterier at vurderingsformer bør ha både formative og summative funksjoner, alt relatert til læringsutbyttet. Den aktivitetsbaserte modellen motarbeider nettopp dette.
- EUs ESG-rammeverk for kvalitet i høyere utdanning påpeker at vurdering bør, hvis mulig, være formativ, og at undervisningen skal legge til rette for at studentene aktivt deltar i læringsprosessen. En aktivitetsmodell måler aktivitetskategorier, ikke læringsprosesser.
- Pedagogisk forskning – forskning helt fra Dewey (1938) og frem til i dag dokumenterer at aktiv deltakelse og kontinuerlig tilbakemelding gir bedre læring enn tradisjonell forelesning og summativ eksamen. Likevel er det nettopp tradisjonelle læringsformer som får uttelling i rapportens forslag.
Aktivitetsstyring
skaper en vridning: de undervisnings og vurderingsformer som krever mest faglig
engasjement og gir best læringsutbytte, men er vanskeligst å måle, blir minst
verdsatt.
Et bedre alternativ
Det
finnes imidlertid et bedre alternativ: behovsbaserte modeller for
ressurstildeling. I tillegg til å sikre rettferdig ressurstildeling
(dimensjonering), så bygger de også på faglig skjønn, tillit og lokale
vurderinger. Et eksempel på en behovsbasert
modell for ressursfordeling til undervisning kan inneholde:
- En grunntildeling per emne – som sikrer forutsigbarhet og rom for faglig og pedagogisk utvikling.
- En behovskomponent basert på studenttall og emnestørrelse (7,5 eller 15 studiepoeng) – som fanger opp variasjon i faktisk arbeidsmengde og ressursbehov.
Innholdet
i disse komponentene bør vurderes nærmere, men det viktige ved en slik modell er
at den sikrer rettferdig og mer objektiv fordeling av ressurser mellom emner,
program og institutt; gir forutsigbarhet og transparens for forelesere og
administrasjon, samtidig som den respekterer faglig autonomi. Den legger
ansvaret der det hører hjemme – hos de faglige miljøene – og lar undervisere
tilpasse undervisningsopplegg og vurderingsformer til gitte rammer.
Dette
er i tråd med prinsippet om tillitsbasert ledelse i Tillitsreformen og
med de faglig baserte retningslinjene for utdanningskvalitet.
Fra aktivitet til kvalitet
Universitetet
skal ikke være en produksjonsbedrift, men et kunnskapsfellesskap. Når
undervisning og vurdering reduseres til aktivitetskategorier og normerte timer,
flyttes oppmerksomheten fra læring til telling og kontroll.
Et
system for ressursplanlegging må bygge på behov, kvalitet og tillit –
ikke tellekanter.