KlimaMål

NTNU-ledelsen velger fly ni av ti ganger

Ifølge rektor Tor Grande må antallet flyturer ned ved NTNU. Rektoratet flyr likevel mer enn tidligere, og kun ti prosent av turene deres er med tog. 

NTNU har som mål å redusere klimafotavtrykket innen 2030, men Tor Grande ønsker ikke å innføre strengere regler for flyturer før han har tall som viser at ansatte ved NTNU flyr mer.
Publisert

Under fjorårets siste styremøte sa rektor Tor Grande at NTNU måtte redusere utslipp på reiser med 55 prosent innen 2030. 

Rektor oppfordret ansatte til å vurdere om reisen er nødvendig, og sa at man bør ta tog minst én vei, om dette er mulig. Dette er i tråd med NTNUs retningslinjer for reise. Per i dag er det likevel ingen krav om valg av transportform.

Da NTNUs klimarapport sist ble lagt fram for et år siden pekte Grande mot at det kan bli nødvendig å bli strengere framover: «Dersom en tillitsbasert tilnærming ikke gir resultater, vil strengere krav vurderes». 

Les rektors kommentar til at rektoratet reiser stadig mer

Reiser mer enn før

Universitetsavisa har gjennomgått rektoratets reiseregninger for 2024 og 2025. 

Gjennomgangen viser at rektoratet til sammen hadde 135 turer tur/retur i 2024. Frem til september/oktober i år har rektoratet tilbakelagt 113 turer (ikke medregnet Monica Rolfsens reiser, som har en nyopprettet stilling). 

Med tanke på hvor mye som gjenstår av året, har rektoratet dermed reist mer i 2025 enn i 2024.

Med den nyopprettede stillingen til Monica Rolfsen er antallet hittil i 2025 132 turer.  

På strekninger der rektoratet kunne velge mellom tog og fly, valgte de tog bare i ti prosent av tilfellene. Tallet er cirka det samme i 2024 og 2025.

Rektoratets reiser i 2024 og 2025

Forklaring: Grafen viser reisene til NTNUs rektorat i 2024 og 2025. Marit Reitan gikk av som prorektor for utdanning 1. august, og Geir Egil Dahle Øien overtok. Samme dag sluttet Gro Iren Kvanli Dæhlin som viserektor ved NTNU Gjøvik, og Stephen Dobson tok over. Monica Rolfsen startet i nyopprettet stilling som prorektor for samfunnsansvar og formidling 1. januar 2025.

Store forskjeller på toglysten

Kartleggingen UA har gjort viser et stort sprik mellom antallet togreiser den enkelte i rektoratet har hatt i 2024 og 2025. 

Les hva deler av rektoratet sier om egne reisevalg nederst i saken.

Prorektor for nyskaping, Toril Hernes, har kun reist med fly i 2024 og 2025. Ingen av reisene hennes har vært med tog. På motsatt side av skalaen har vi tidligere prorektor for utdanning, Marit Reitan. Hun har tatt tog på halvparten av alle reisene sine i 2024 og 2025 (frem til hun gikk av i august 2025.) 

Bjørn Haugstad, direktør for organisasjon og infrastruktur, pendler som kjent mye mellom hjemmet i Oslo og pendlerboligen i Trondheim. Dette var del av hans arbeidsavtale da han begynte i sin jobb.

I 2024 gjennomførte han 42 turer, hovedsakelig pendling mellom Trondheim og Oslo. Av de 84 strekningene han reiste, var seks med tog. 

Frem til slutten av september i år har Haugstad reist 21 turer, der kun to av strekningene har vært med tog. 

Monica Rolfsen, prorektor for samfunnsansvar og formidling, har hatt like mange reiser som Tor Grande i 2025. Basert på innleverte reiseregninger frem til starten av oktober i år, har hun reist 19 turer, og tatt toget på tre av 38 strekninger. 

Prislappen på reisene til rektoratet i 2024 var på 803 361. Fram til september/oktober i år har rektoratet reist for 771 451 kroner, dette er inkludert reisene Monica Rolfsen som er ansatt i en nyopprettet stilling som inngår i rektoratet.   

Åtte ganger med nattog

Rektor Tor Grande har hatt 45 reiser i perioden 2024 - september 2025. Av de 90 strekningene, har åtte vært tilbakelagt med nattog til eller fra Oslo og to strekningen Gjøvik-Trondheim - flest i 2025. I første halvdel av 2024 gikk det ikke nattog mellom Oslo og Trondheim. 

Nesten alle resterende reiser er med fly. 

Tor Grande sier til Universitetsavisa at tog er mest aktuelt for strekningen Oslo-Trondheim, eventuelt fra Gjøvik til Trondheim. 

- Nattog er mest aktuelt for meg, fordi min arbeidsdag strekker seg langt ut over vanlig arbeidsdag. Jeg har også mange møter, som det er  vanskelig å gjennomføre på tog, sier Grande.

Grande er ofte i Oslo, Ålesund eller Gjøvik. Han påpeker at Ålesund er vanskelig å nå med kollektivtrafikk, og tog til utlandet er mindre aktuelt på grunn av tidsbruken. 

- Du reiser ofte mellom Trondheim og Oslo. Burde du ha flere togreiser her?

- Jeg kunne sikkert fått til flere reiser med tog. Jeg har en stram tidsplan, i tillegg sover jeg ikke alltid godt på toget. Men det er alltid rom for forbedringer, sier Grande. 

- Kunne flere møter vært gjort digitalt?

- Vi prøver så langt det lar seg gjøre, men min rolle som styreleder i UHR har bidratt til økt reisevirksomhet, og der må jeg delta fysisk. Men jeg har flere ganger oppfordret til at møter gjøres digitalt, sier han.

Tor Grande har hittil i år, fram til september, reist for 140.000 kroner. Reiseregningene til Grande viser også at han ofte tar flytaxi på strekningen Værnes-Trondheim.

- Jeg prøver å være bevisst på økonomien. Det blir ofte flytaxi i Trondheim, på grunn av logistikk og tid, men i andre byer og andre land prøver jeg å bruke kollektivtransport, sier Grande. 

- Et travelt år med reising 

Det er Bjørn Haugstad, direktør for organisasjon og infrastruktur ved NTNU, som har høyeste reiseutgifter ved NTNU i 2024 og 2025. 

Da Haugstad ble ansatt var del av avtalen at universitetet dekket utgiftene knyttet til pendling mellom Oslo, der Haugstad er bosatt, og Trondheim. NTNU anslo da at det ville koste 80 000 kroner i året. Bare i 2024 reiste Haugstad for rundt 220 000, og så langt i år har han reist for 130 000. 

Toril Hernes er den eneste i rektoratet som hverken har tatt tog i 2024 eller 2025. Hun forteller at 2025 så langt har vært et travelt år med en del reising.

Kvinne med blondt hår, svart skjorte og briller i samtale med en person vi kun ser bakfra.
Torill Nagelhus Hernes under et tidligere styremøte. Hun er prorektoren som reiser mest til utlandet i forbindelse med konferanser hvert år.

- Jeg skulle gjerne tatt mer tog, og det er absolutt noe jeg prioriterer når det lar seg gjøre. Samtidig er tidsbruken en utfordring i perioder med mange forpliktelser og stramme møteplaner. Det er ikke alltid at logistikken går opp med tog som et alternativ, dessverre. 

Hernes forteller at hun har mange verv. Med vervene inngår ofte flere tidkrevende reiser utenlands med fysisk oppmøte, selv om hun også har deltatt digitalt i flere av disse møtene. 

Ifølge Hernes har hun i flere tilfeller valgt digitale møter når det har vært mulig, nettopp for å redusere antall reiser og tidsbruk. 

- Hadde jeg ikke hatt så mange digitale møter, ville reiseomfanget vært høyere, sier hun.

- Oppgradering av Dovrebanen ville gjort valget lett

Monica Rolfsen gikk inn i den nyopprettede stillingen som prorektor for samfunnsansvar og formidling i januar 2025. Hun har i likhet med sine kollegaer i rektoratet tatt lite tog i 2025.

Monica Rolfsen har snart vært prorektor for samfunnsansvar i ett år.

Ifølge Rolfsen er tog hennes foretrukne reisemåte, og hun prøver å reise med tog så mye som mulig. Da hun var dekan gjorde hun det enda mer. Hun sier at i den nye rollen er det oftere eksterne  som setter tidspunkt for møter, og det kan være vanskeligere å få agendaen til å gå opp. 

- En lang periode i 2025 gikk ikke toget hele strekningen til Oslo, og hvis man skal ta buss for tog tar det enda lenger tid. Jeg gjorde det likevel en gang, som det fremkommer av oversikten. Da tok det sju timer å komme til Lillehammer, mot normalt fire og en halv timer, forteller hun. 

En annen utfordring, ifølge Rolfsen, er at siste dagtog fra Trondheim til Oslo går 15:27. Da rekker man ikke gjøre ferdig alle møter den dagen. 

- Dette skaper store problemer for våre kolleger som reiser til og fra Trondheim og Gjøvik. Hadde politikerne klart å prioritere den etterlengtede oppgraderingen av Dovrebanen slik at togtiden kom ned mot fem til seks timer vil valget vært veldig lett, avslutter hun.

Tenker alltid på bærekraft før hun reiser 

Anne- Lise Sagen Major, viserektor ved NTNU Ålesund, har i likhet med viserektoren i Gjøvik mange reiser til Trondheim i forbindelse med rektorat- og dekanmøter årlig. 

Anne- Lise Sagen Major, viserektor i Ålesund reiser flest reiser til Trondheim i løpet av året.

Hun reiser til Trondheim omtrent én gang i måneden for å delta på rektorat- og dekanmøter, noen ganger oftere avhengig av type møter og saker som behandles. De øvrige møtene deltar jeg på digitalt, og det er flere slike hver uke.

- Buss mellom Ålesund og Trondheim tar mellom seks til åtte timer, og er derfor lite hensiktsmessig både med tanke på tidsbruk og avgangstidspunkter, men når jeg først reiser, vurderer jeg alltid hvordan reisen kan gjennomføres på en mest mulig bærekraftig måte, sier hun.