Daniel Vethe fra NTNU vant Forsker Grand Prix 2019

Psykologen gikk helt til topps i formidlingskonkurransen lørdag kveld.

Årets vinner av Forsker Grand Prix er psykolog ved Institutt for psykisk helse ved NTNU.

(Artikkelen er oppdatert, med en presisering i en uttalelse fra Vethe hvor han beskriver sitt prosjekt. I tillegg er det presisert hva Ola Gjønnes Grendal forsker på)

Formidlingskonkurransen hvor ti doktorgradsstudenter får fire minutter hver til å overbevise et stemmeberettiget publikum og en jury om at de er de beste til å presentere forskningen sin for folk flest, ble i år holdt på revyscenen Stavangeren i Stavanger, skriver forskning.no.

Kandidatene holdt høyt nivå og flere høstet høye poengsummer fra dommerpanelet. De tre som gikk videre til den store superfinalen hadde alle tre fått toppkarakterer av dommerne i første runde.

Det var psykologen Daniel Vethe som til sist gikk til topps og kunne løfte det gjeve trofeet over hodet.

– Dette var ubeskrivelig. Utrolig artig å være med på. Og fantastisk morsomt å få lov til å fortelle om forskningen jeg gjør. Spesielt viktig synes jeg det er å fortelle om vår jobb med pasienter med alvorlig psykiske lidelser, sier Vethe som er psykolog ved Institutt for psykisk helse ved NTNU.

Oransje lys kan brukes som medisin i psykiatrien

Trønderen tok publikum med på en reise inn i sykehuskorridoren på psykiatrisk akutt-avdeling.

Der forskes det på oransje lys som kan brukes på sykehuset for å behandle alvorlig psykisk syke pasienter. De har ofte dårlig søvnrytme når de blir lagt inn.

– Vi ønsker å forbedre behandlingen til pasienter innlagt på akutt-psykiatrisk avdeling. Vi tester nå om pasienter som oppholder seg i oransje lys på kvelden blir raskere friske, forklarte Vethe til en fullsatt sal som lot seg imponere over det spennende prosjektet og den gode formidlingen.

Den andre deltakeren fra Trondheim var Ola Gjønnes Grendal ved Institutt for materialteknologi, NTNU. Han jobber med hydrotermal syntese av ferroelektriske og piezoelektriske materialer. I foredraget viste han, som et eksempel, hvordan disse materialene kan brukes til å lage kunstige bier.

Årets finaledeltakere

Disse deltok i finalen fra de andre regionene:

Oslo:

Halvor Høen Hval med foredrag om sin forskning på å gjøre batterier bedre og sikrere.

Marthe Lefsaker Sakrisvold fra Politihøgskolen om å skille løgn fra sannhet i politiavhør og overfor domstolene.

Bergen:

Siri Vatsø Haugum ved Institutt for biovitenskap, UiB. Foredraget handlet om hva som egentlig skjer i norsk natur når det plutselig blir tørt? Avgrenser konsekvensene seg til avlingssvikt og villbranner, eller skjer det mer enn vi kan se med det blotte øyet?

Didrik Hjertaker Grevskott ved Havforskningsinstituttet. Han forsker på bakteriene i skjell. Skjell fanger opp partikler, som bakterier, fra vannet rundt seg. Skjell er en god kandidat for å undersøke hvilke tarmbakterier som er resistente mot antibiotika, og være et redskap for å finne ut om sjømaten er trygg å spise.

Tromsø:

Joseph Diab ved Institutt for farmasi, UiT. Han holdt et foredrag om inflammatorisk tarmsykdom.

Kristina Junttila Valkoinen ved Kunstakademiet fortalte om sin forskning på kunstfagpedagogikk ved hjelp av performancekunst.

Stavanger:

May Linn Auestad fra Handelshøgskolen ved Universitetet i Stavanger om «Mattelærerens påvirkning på elevers holdninger og valg»

James Thomson ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS. Hans foredrag handlet om elever skal ha en egen stemme.

Vinnerne av den regionale finalen i Forsker Grand Prix i Oslo ble Halvor Høen Hval og Marthe Lefsaker Sakrisvold.
Siri Vatsø Haugum og Didrik Hjertaker Grevskott var de to fra Bergen som kvalifiserte seg til finalen.
May Linn Auestad kom på førsteplass i den regionale finalen i Forsker Grand Prix i Stavanger. Hun fikk følge av James Thomson i finalen.