Ytring
Trenger vi frie rom på campus?
- En ting er sikkert, det vil bli trangt i NTNUs nye campus. Desto viktigere er det egne rom «for å lære, forske, skape, samles, spise, eksistere», skriver ProtestPub, ved fire av dem, og kaller inn til debatt.
- Har vi da noen fysiske rom som ikke føyer seg inn i dette smale produksjonsregimet? Joda, på Gløshaugen har vi Skiboli, skriver de fire forfatterne av innlegget.
Foto: Kjersti Lie/NTNU
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
I løpet av bare noen år kommer enda flere studenter og ansatte til
å være samlet på Gløshaugen. I campusprosjektet ønsker
man at tverrfagligheten skal komme til å blomstre, men mye er uvisst om
de endelige effektene. Det som i alle fall er sikkert, er at det vil bli
trangt. Utfordringer med å finne «sine egne rom» - for å lære, forske, skape,
samles, spise, eksistere - kan komme til å ramme både ansatte og studenter. Som
en advarsel, ser vi allerede tendenser til slike utfordringer i dag ved NTNUs
nyeste bygg, Helgasetr.
Et spørsmål som vil gjøre seg gjeldende er om vi på «nye Gløs» vil
ha albuerom for aktiviteter, arrangementer, innovativt spilloppmakeri og sågar aksjonisme,
som ikke passer inn i smalt designede (såkalt programmerte) arealer, skapt for timeplanfestede
seminarer, forelesninger, gruppearbeid, labforsøk, egenarbeid og så videre, og
ofte lite velegnet for annet. Mye av virksomheten ved et universitet er preget
av en form for «kollektiv individualisme» (Anthony Giddens
1991) hvor både vitenskapelig ansatte og studenter har betydelig
individuell autonomi, og samtidig en hang til å benytte denne til engasjement
for det kollektive. Utformingen av det romlige og materielle legger imidlertid
noen føringer på hvordan slikt engasjement kan utspille seg. Mens universitetet
som institusjon opprinnelig ikke hadde egne bygg, men var mer en samling rundt
det faglige fellesskapet, har vi nå etablert fysisk baserte tverrfaglige lære-
og forskningsfabrikker (Thomas
Dahl 2019), hvor produksjon skal gjennomføres så effektivt som mulig. Det
blir en for snever forståelse av hva et universitet er.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Har vi da noen fysiske rom som ikke føyer seg inn i dette smale
produksjonsregimet? Joda, på Gløshaugen har vi Skiboli. Skiboli
ligger fredfullt i hjertet av haugen, mellom ruvende Sentralbygg og
Vannkraftlaboratoriet. På en god dag åpner man dørene til et område på
baksiden, hvor en uteplass med et lite amfi gir et utvidet rom som kan brukes
til tilstelninger eller undervisning. Bygget er tegnet av ansatte ved
arkitektutdanningen med nylig avdøde Birgit Cold i spissen i 1981, og er nå
brukt og administrert av arkitektenes linjeforening Broderskabet. I Skiboli
samles studenter og ansatte for ulike typer formell eller uformell aktivitet,
formatet er fleksibelt og åpent, og ofte lukter det øl fra festligheter dagen
før. I dag representerer dermed Skiboli unntaket fra den strenge byråkratiske
arealstyringen som NTNU preges av, og som en trangere campus neppe vil kunne
fri seg fra.
Men, så må det rives for å gi plass til alle som flytter fra
Dragvoll, etter planen i 2029. I de opprinnelige planene ville bygget blitt
borte. Men kan det flyttes, og dermed reddes? Og kan kampen for Skiboli ha
symbolverdi for det frie rom på universitetet?
Den 20. mai feirer vi betydningen av Skiboli – i Skiboli – og
hvordan et slikt hus midt på campus kan vise oss betydningen av frie rom og initiativer
og organisering nedenfra. Arrangementet er et samarbeid mellom
KORO (Kunst i offentlige rom), ProtestPub og Skibolikomitéen.
Vi samler studenter og ansatte, kunstnere og aktivister for å
diskutere hvordan man kan skape og bevare frie rom – kjennetegnet av rammer som
er fleksible, og som kan utfordres eller omformes på måter som åpner for
initiativ, kreativitet og eierskap (Franck og
Stevens 2006). Hva skjer hvis «nye Gløs» slipper til studenter, ansatte og
andre som faktisk skal bruke campus til å delta i utformingen av både fysiske
omgivelser og de verdiene som skal legges til grunn? Kan det åpne for mer
inkluderende og mangfoldige rom, og en campus som ikke bare handler om effektiv
arealbruk, men også om fellesskap, engasjement og tilhørighet (Aksel
Tjora 2018)? Hvordan kan campus bli en god plass for flere?
Vi inviterer til protest og fest for det frie akademiske rom, 20.
mai!