Studieavgift

80 prosent færre studenter fra utenfor EØS

Antallet folk fra utenfor EU og EØS som ønsker å studere i Norge, har falt drastisk etter at de måtte betale studieavgift.

Bildet er fra demonstrasjonene mot skolepenger for internasjonale studenter høsten 2022.

Studenter fra land utenfor EU og EØS må nå betale studiepenger i Norge som hovedregel. Det har ført til en nedgang på nesten 80 prosent, skriver Khrono.

Høsten 2022 startet 1533 studenter fra disse landene på de aktuelle studiene. Nå er det registrert at 332,5 studenter i denne gruppen har betalt studieavgift i tide til å starte studiene sine i høst. Det er en nedgang på 78 prosent.

Regjeringen hadde anslått at 70 prosent av studentene fra disse områdene ville forsvinne etter regelendringen.

– Den aller største ulempen med studieavgiften er at langt færre studenter fra det globale sør får muligheten til å komme hit, og at de norske studentene ikke får lære av studenter som har vokst opp i andre kår enn seg selv, sier professor Siri Lange ved Universitetet i Bergen.

Hun etterlyser en stipendordning.