NTNU-student smittet av koronaviruset

En NTNU-student på utveksling i Italia har fått påvist koronaviruset, men skal ikke være alvorlig syk.

NTNU-studenten som er smittet av koronaviruset har lette symptomer og er ikke alvorlig syk, ifølge NTNUs prorektor for utdanning, Berit Kjeldstad.

Prorektor for utdanning ved NTNU, Berit Kjeldstad, sier til UA at Internasjonal seksjon ved NTNU har kontakt med studenten og at han fortsatt er under oppsyn av italiensk helsevesen.

- Han forteller at han får tilfredsstillende oppfølging. Studenten er ikke alvorlig syk, men har lette symptomer. Det har ikke vært kritisk på noe tidspunkt, sier Kjeldstad.

Sitter i karantene

Oppfølgingen av studenten fra NTNUs side består i å holde kontakt og å følge med at han har det bra og at han har det han trenger.

Mannen er i 20-årene og er på utveksling fra NTNUs Fakultet for arkitektur og design til Firenze i Italia. Han sitter nå i karantene i Italia.

Det var forrige uke Folkehelseinstituttet kunne melde at en nordmann bosatt i Italia hadde testet positivt på koronaviruset. Adresseavisen skrev mandag ettermiddag at mannen er NTNU-student.

NTNU har for øyeblikket 155 studenter i Italia på utveksling, skriver Nidaros.

Studentene merker virusproblemer

Erlend Nordseth er landsleder for ANSA (organisasjonen for norske studenter i utlandet) i Italia. Han har ikke vært i kontakt med den koronasmittede studenten, men sier situasjonen er godt merkbar for studentene i landet.

- Mange universiteter har begynt med fjernundervisning. De fleste forelesningene er faktisk på nett fremfor i klasserom nå. Det kan føre til litt trøbbel for dem som skulle hatt eksamen nå, og vi bekymrer oss litt for hvordan det blir fremover, sier han til UA.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.