Ytterligere 60 studenter satt i karantene

Om lag seksti studenter er satt i koronakarantene Disse kommer i tillegg til de 18 som ble meldt i går. Antallet kan fortsette å stige.

Elisabeth Kimbell er fungerende kommuneoverlege i Trondheim.

Dette opplyser fungerende kommuneoverlege Elisabeth Kimbel til Universitetsavisa torsdag ettermiddag.

- Tallet var 60 da jeg sjekket litt tidligere i dag, men smittesporingen pågår fortsatt og jeg kan ikke utelukket at det vil øke, sier hun.

I går ble det kjent at 18 studenter og faglærere ble sendt i karantene av smittevernkontoret, etter at to studenter fikk påvist smitte. De to studerer ved henholdsvis Fakultet for arkitektur og design og Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap.

Kimbel er ikke kjent med om de ytterligere seksti studentene som er bedt om å gå i karantene tilhører samme miljøer som de foregående 18.

Smittes én, smittes fort flere

Hun framholder at det ikke er grunn til å anta at smittesituasjonen er verre når det gjelder studenter ved NTNU sammenliknet med byen for øvrig.

- NTNU utmerker seg ikke spesielt. Det som i allmennhet bekymrer oss nå, er det økende antallet smittetilfeller uten kjent smittekilde.

Kimbel legger til:

- Vi vet jo at studenter gjerne bor sammen med og omgås andre studenter, så om en student blir smittet kan det fort bli flere smittede studenter i dennes nære omgangskrets (der man har én smittet student får man gjerne raskt flere). Men vi jobber intensivt med kartlegging og oppfølging for å få god oversikt over smittesituasjonen.