NTH-studentene var smartere
Det var bedre på NTH. Og da snakker jeg ikke om de frynsene som var igjen av NTH da NTNU ble opprettet. Nei, jeg snakker om det opprinnelige NTH.
Det livskraftige og vitale NTH hvis studenter stiftet Studentersamfundet i Trondhjem den 1. oktober 1910.
På et møte i dette studentersamfund ble det den 6. november 1915 holdt et foredrag av professor Anathon Aall. Foredraget tok for seg den moderne filosofi. I Samfundets 25-årsjubileumsbok, nedtegnet av Georg Brochmann, kan man lese at det etter dette foredraget var mange "... som følte savnet av en lærestol i filosofi ved Høiskolen. En slik, mente mange, vilde kaste lys over de tekniske problemers almenmenneskelige side, og binde sammen de tusen detaljer, som den tekniske undervisning innfattet, til et samlet hele". De første kullene fra NTH innså altså at en teknisk utdannelse ikke er fullkommen uten at teknologiens menneskelige side tas inn i utdanningen, og disse studentene anerkjente at filosofi kunne fylle dette gapet i den tekniske utdanningen. Denne filosofiske lengselen ble i følge Brochmann forsterket da den danske professoren Lehmann besøkte Samfundet påfølgende år.
Denne anerkjennelsen av filosofi gikk fra lengsel til aksjon etter Samfundsmøtet den 10. mars 1917, da Anathon Aall igjen var foredragsholder. Foredraget ble fulgt av en livlig diskusjon og det ble fremmet konkrete krav om en lærestol i filosofi ved Høiskolen. I diskusjonene ble det blant annet fremmet at en høyskoleutdanning uten filosofi "... vilde føre til falsk vurdering" og at filosofi ville ha "... utjevnende virkning på klassekampen".
Hvordan aksjonerte så NTH-studentene på den tiden? Jo, de vedtok å "... henstille til Høiskolen og statsmaktene å oprette en lærestol i filosofi ved Norges tekniske Høiskole". Den samlede studentmassen ved NTH krevde altså av statsmakten at filosofi måtte innføres som en del av sivilingeniørutdannelsen.
Når dannet studenter sist en slik fellesfront for bedre studiekvalitet?
Selv tar jeg en master i filosofi, en master som står i umiddelbar fare for å bli nedlagt. Jeg konfronterte en gang en av mine venner, en reaksjonær sivilingeniørstudent, med historien ovenfor. Jeg spurte han hvordan det kan ha seg at filosofi stadig blir marginalisert på NTNU når de opprinnelige sivilingeniørene allerede i 1915 forstod at man ikke blir en god siv. ing. uten filosofi. Han smilte og svarte at jo, det var faktisk slik at de opprinnelige sivilingeniørstudentene var smartere enn de vi har i dag. For en gangs skyld ble vi enige, jeg og han.