Tid for MOOC
MOOC vil på et overordnet plan innebære en ytterligere demokratisering av kunnskap, men det vil ikke skje av seg selv, formaner professor Hans K Stenøien i dette innlegget.
Det er grunn til å glede seg over MOOC-utredningen som kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen fikk overlevert mandag. MOOC («Massive Open Online Courses») er gratis universitetskurs tilgjengelig for alle uansett betalingsevne, livssituasjon og hvor man bor i verden. I utredningen etterlyser utvalget, ledet av prorektor Berit Kjelstad ved NTNU, økt hastighet i arbeidet med å tilby slike kurs.
MOOC vil på et overordnet plan innebære en ytterligere demokratisering av kunnskap, og vil også føre til endringer i måten man underviser ved universitetene. På samme måte som at bøker skal være tilgjengelig for alle gjennom biblioteker, er et viktig demokratisk prinsipp at alle skal ha mulighet til å kunne tilegne seg kunnskap gjennom kurs som gis ved norske læresteder. Når MOOC-kurs er tilgjengelige, behøver man i prinsippet bare internettilgang for å kunne fordype seg i fag.
Men dette vil ikke skje av seg selv. For å få bygd ut slike ressurser trengs det en sterk og målrettet innsats fra departementet og de enkelte universitetene, herunder NTNU. Det er viktig å starte for fullt med dette arbeidet nå, ikke minst for å sikre åpenhet og tilgjengelighet av kunnskap, presentert av de beste innen de enkelte fagfelt.
MOOC innebærer ikke bare tilgjengeliggjøring av kunnskap og fleksibel læring for studenter. For små fagmiljø er åpne online kurs gull verdt. For eksempel innen studier av biodiversitet, systematikk og taksonomi, har man i hele Europa over lang tid slitt med små fagmiljø og liten tilgang på studenter. Ved NTNU som ved andre institusjoner har dette medført nedleggelse av sentrale kurs fordi for få studenter har tatt disse kursene. Samtidig har det neppe vært mer bruk for folk med kunnskaper innen disse fagfeltene tatt i betraktning det dramatiske tapet av biomangfold som skjer over hele verden, og samfunnets behov for kunnskap om livsformers historie.
Innen biodiversitetsfag har vi forsøkt å bøte på dette gjennom opprettelse av formelle nettverk mellom nordiske universiteter der vi samarbeider om å tilby master og PhD kurs som er tilgjengelige for alle studenter. I forlengelsen av dette tilbyr vi ved Vitenskapsmuseet nå den første norske MOOC innen biologi, «Diversification in time and space» (NTNU emne BI3810, tilgjengelig blant annet gjennom mooc.no) som tar for seg prosesser som ligger til grunn for evolusjonære endringer i tid og rom. Emnet er et samarbeid mellom NTNU Vitenskapsmuseet, Göteborg universitet og Naturhistorisk museum i Stockholm. Dette er et kostnadseffektivt tilbud ikke bare til nordiske studenter innen systematikk, men til alle med interesse for dette fagområdet.
Innovativ undervisning kan gi mange muligheter både for universiteter og studenter, ikke minst for små fagmiljø. Det er viktig å ta tak i dette nå, og tiltakene som er foreslått i MOOC-meldingen bør gjennomføres.