Heder til ung fysikkforsker

PhD Jacob Rune Wüsthoff Linder ble tildelt Exxon Mobils forskerpris for grunnforskning under Festmøtet i Studentersamfundet i går. Wüsthoff Linder får prisen for arbeidet han har lagt ned gjennom sin doktoravhandling ved Institutt for fysikk. Avhandlingen består av hele 25 vitenskapelige arbeider, alle publisert i en av verdens mest prestisjetunge fysikk-journaler, Physical Rewiew utgitt av American Physical Society.

Av de 25 artiklene er Jacob Linder førsteforfatter på 21 av dem. Forskningen er sentralt plassert innenfor faste stoffers fysikk, og omhandler teoretisk behandling av flere tema knyttet til ferromagnetisme og superledning. Forskningsresultatene har også potensiell stor teknologisk betydning, idet materialer som framviser to så viktige funksjonaliteter som magnetisme og superledning i kombinasjon vil kunne ha svært viktige anvendelser i framtidig nanoteknologi.

Linder ferdigstilte sin PhD-avhandling et halvt år før han skulle disputert, og bedømmelseskomitéen sier seg svært imponert over 27 åringen som framstår som en utrolig dedikert og inspirert forsker.