Opptaksprøve gikk galt:

15 studenter til sykehus etter forgiftning på fest

Én student er alvorlig skadd etter å ha inntatt eddik under opptaksprøve til en linjeforening og fire andre studenter ligger til observasjon på St. Olavs Hospital.

Totalt 15 studenter er sendt til sykehus etter at en opptaksprøve til en linjeforening ved NTNU gikk galt tirsdag kveld.
Opptaksprøven til linjeforeningen skjedde like ved Elgeseter bru.
Politiet opplyser onsdag morgen at de undersøker saken. Tirsdag kveld var de på plass ved Samfundet og Elgeseter bru der forgiftningen skal ha skjedd.

Tirsdag kveld gikk opptaksprøven til en linjeforening ved NTNU galt. 14 studenter ble sendt til legevakt etter å ha inntatt en blanding av eddik og vann.

Ny student lagt inn i løpet av natten

Onsdag morgen melder St. Olavs Hospital at ytterligere én person er til observasjon ved sykehuset i tillegg til tre studenter som ble lagt til observasjon tirsdag kveld. De øvrige ti studentene har vært inne for en sjekk.

Situasjonen er uavklart for den mannlige studenten i 20-årene som er alvorlig skadd. Han ligger ifølge sykehuset på intensivavdelingen.

St. Olavs Hospital opplyser at det er snakk om etseskader og at studentene er eksponert for eddikblanding i munnhulen.

Blanding av 35 prosent eddik og vann

Leder Marte Øien i Studenttinget ved NTNU sier til UA at forgiftningen skal ha skjedd som følge av at studentene har fått i seg en blanding av eddik og vann som ikke var godt nok tynnet ut.

Fungerende operasjonsleder Astrid Wannebo i Trøndelag politidistrikt sier til VG at studentene skal ha drukket en blanding av 35 prosent eddik og vann.

Skal ha skjedd på post under opptaksprøve

- Inntaket skal ha skjedd i forbindelse med en opptaksprøve til en linjeforening ved NTNU der det var ulike poster studentene skal gjennom, sier Wannebo til VG.

Operasjonsleder Arnt Harald Aaslund sa tirsdag kveld til adressa.no at beredskapen ved St. Olavs Hospital er forhøyet som følge av forgiftningen av studentene.

Øien var tirsdag kveld i kontakt med lederen i linjeforeningen, men informasjon om hvordan festen har foregått er foreløpig sparsom.

- Vi har vært i kontakt med linjeforeningen for å høre hvordan det går, og for å støtte dem opp så godt vi kan. Vi opplever at de tar situasjonen på stort alvor, sier Øien.

Undersøkes av politiet

Onsdag morgen har Trøndelag politidistrikt besluttet å opprette en undersøkelsessak.

- I går ble det vurdert at det ikke var en politisak, men i dag har påtaleleder avgjort at vi likevel oppretter en undersøkelsessak for å finne ut hva som har skjedd, og om det har skjedd noe straffbart, forteller krimvaktleder Johan Aae til Adresseavisen.

Da UA var på stedet der forgiftningen skal ha skjedd natt til onsdag var en politipatrulje på plass.

Nå skal politiet blant annet avhøre involverte.

- Det er per nå mange usikkerhetsmomenter i denne saken med tanke på hvem som har gjort hva. Hvem som har blandet miksen som ble drukket blant annet. Selv om drikkingen skal ha vært frivillig er dette ting vi gjerne vil komme til bunns i, sier krimvaktlederen til Adresseavisen.

NTNU ser alvorlig på hendelsen

I en melding på NTNUs intranett onsdag morgen gjør rektor Gunnar Bovim det klart at han ser svært alvorlig på saken.

- Det skal være trygt og inkluderende å bli tatt opp som student på NTNU. Linjeforeningene gjør et svært viktig arbeid for studentene på NTNU, men slikt som dette kan vi ikke akseptere. Sikkerhet må alltid komme først, sier Bovim.

Bovim har bedt alle dekanene ta kontakt med linjeforeningene onsdag, for å forsikre seg om at videre opptaksprøver foregår i trygge og ordentlige former.

Følg UA på Facebook , Twitter og Instagram.