Nybø kommer til Elgeseter gate 10 med nyheter

Statsråd Iselin Nybø, NTNU-rektor Anne Borg og Sit-direktør Audhild Kvam stiller til pressekonferanse.

Nybygget i Elgeseter gate 10 er planlagt med et totalt areal på rundt 19 000 kvadratmeter. Det skal samle helse- og sosialfagmiljøene ved NTNU og inneholde et stort treningssenter.

Kunnskapsdepartementet har invitert til pressekonferanse i Elgeseter gate 10 klokken 11.00 onsdag formiddag. Pressekonferanse betyr som regel nyheter og nyheter om Elgeseter gate 10 har lenge vært etterspurt.

- Jeg kan ikke si noe annet enn at jeg gleder meg til pressekonferansen, sier en ordknapp Sit-direktør Audhild Kvam.

Departementet opplyser ikke hvilke nyheter forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V) vil komme med, men spekulasjonene i forkant dreier seg naturlig nok om det kommer midler til bygningen. Dette skal være et kombinert bygg for NTNU og Studentsamskipnaden (Sit) i Elgesetergate 10–14. Bygget skal bidra til å samle helse- og sosialfagmiljøene ved NTNU.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Har ventet på penger i halvannet år

Bygget er prosjektert og forprosjektet ble avsluttet i mars 2018. Siden har det bare vært pengene som har manglet.

Bygget er planlagt med et totalt areal på rundt 19 000 kvadratmeter, og skal i tillegg til treningssenter også inneholde areal for utdanning og forskning for helse- og sosialfag, samt ha sosiale møteplasser og servering og arealer for studentfrivlligheten.

LES OGSÅ: Slik blir det nye universitets- og idrettsbygget

5000 kvadratmeter idrettssenter

Sit skal eie en tredjedel av bygget som til daglig vil huse 2000 studenter, 200 ansatte og 2000 trenende.

Det nye treningsarealet blir over dobbelt så stort som Sit-senteret på Portalen ved Solsiden. Halvparten av Sit sin investering kommer fra oppsparte midler, mens den resterende halvparten tas opp som lån.

Idrettsdelen av bygget skal etter planen være på 5 000 kvadratmeter og inneholde treningsstudio, squash-hall og klatrevegg. Det er entreprenør Backe og Link arkitekter som har fått oppdraget med å utforme det nye universitets- og idrettsbygget.

LES OGSÅ: Skuffet over manglende bevilgning til Elgeseter gate 10
LES OGSÅ: 300 millioner til Elgeseter gate 10