Rambøll og C.F. Møller signerer kontrakt for campussamling

Selskapene får ansvar for programmering og prosjekteringstjenester til NTNU campussamling, sier Statsbygg i en pressemelding.

Rambøll og C.F. Møller lander en lukrativ avtale med Statsbygg i første fase av campussamlingen.

Statsbygg har inngått kontrakt med Rambøll og C.F. Møller Architects for programmering og prosjektering i campussamlingen. Såfremt prosjektet får bevilgning, så får entreprisen en anslått verdi på 700 millioner kroner inklusiv alle opsjoner, melder Statsbygg i en pressemelding.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Arbeidet starter i år og varer fram til 2024, og innebærer blant annet prosjekteringsgruppeledelse, arkitekttjenester og brukerinvolvering.

- Rambølls og C.F. Møller Architects’ team tilfredsstilte alle våre kvalifikasjonskrav, og vi ser frem til å starte opp denne prosessen i samarbeid med NTNU, sier byggherredirektør og prosjekteier Marius Tunstad i Statsbygg i pressemeldingen.

LES OGSÅ: Her har de mål om å skape et «levende laboratorium»

Selskapene selv virker også å være fornøyd med avtalen.

–  Dette er et viktig og profilert prosjekt vi er utrolig fornøyd med å dra i land. Campus NTNU er sannsynligvis det største prosjektet i Trøndelag etter utbyggingen av St. Olavs Hospital, og vi noterer oss med stor tilfredshet at Rambølls bredde og kapasitet, samt spisskompetanse på store og komplekse prosjekter har vært utslagsgivende. Vi har satt sammen et prosjekteringsteam, med hovedleveranse fra Rambøll og C.F. Møller, med partnere som har lang historie med godt samarbeid bak seg, både globalt og lokalt, sier Bjørn Tore Landsem, direktør Bygg og arkitektur i Rambøll Norge, i en egen pressemelding.

- Vår ambisjon er å omsette Statsbyggs og NTNUs skisserte samlingsplan til en arkitektur, som understøtter de livlige studie- og tverrfaglige innovative forskningsmiljøer med en utadvendt agenda. Målet er å bidra til at NTNU blir en levende og fremtidssikret universitetshub i dialog med Trondheim, som vil posisjonere NTNU ytterligere internasjonalt som et av Nordens fremste tekniske og naturvitenskapelige universiteter, sier Mads Mandrup Hansen, partner og arkitekt ved C.F. Møller Arkitekter, i samme pressemelding.

Statsbygg har ansvaret for å bygge inntil 92 000 kvadratmeter og ombygge inntil 45 000 kvadratmeter universitetsbygg for gjøre det mulig å samle NTNU i Trondheim løpet av de neste ti årene.

Prosjektet NTNU campussamling har som mål å samle samfunnsvitenskapelige og humanistiske fag, samt musikk- og kunstfag, med de tekniske fagretningene lokalisert rundt Gløshaugen og Elgeseter.