«Challenge everything» utfordres

«Uvanlig klønete kampanje?» - Det er slik verdier utfordres

- Uvanlig klønete, er professor Asbjørn Dyrendals karakteristikk av reklamekampanjen Challenge Everything. – Vrang lesing, svarer prorektor Bjarne Foss.

Challenge Democracy i T-banestasjonen - ved Stortinget. Klønete, eller smart måte å problematisere demokratiet som verdi?

NTNUs profileringskampanje «Challenge everything» har vakt reaksjoner på enkelte hold.

- Det er fornedrende mot de ansatte å bruke pengene på slike profileringskampanjer. Dessuten er det et uheldig signal å sende av et norsk universitet i en tid der demokratiet trues av autoritære og populistiske krefter, sier professor Dyrendal ved Institutt for filosofi og religionsvitenskap ved NTNU, til Universitetsavisa.

«Challenge ...» kampanjen foregår flere steder i landet for tiden. Via reklameplakater, som henger blant annet langs T-banestasjoner i Oslo og i nærheten av blant annet UiOs hovedcampus og i sentrum, oppfordres folk til å utfordre en rekke ting, inkludert «Challenge democracy» og «Challenge truth».

- Uheldig signal

Dyrendal sier han skjønner at dette handler om å bygge merkevare for NTNU, og tror ikke at ledelsen ved universitetet egentlig ønsker å erstatte demokrati med diktatur, eller bytte ut sannhet med løgn. Men han mener dette gjør kampanjen enda mer klossete og umusikalsk bidrag i lys av hva som skjer rundt om i verden for tiden.

Dyrendal forstår intensjonen, men synes universitetet gir et uheldig signal.

– Selvsagt skal sannheter utfordres vitenskapelig. Det er vel dette grunnleggende og ganske banale poenget de sikter til, regner jeg med. Men med denne typen slagordpregede lettvintheter tar de altfor lett på oppdraget. De spiller plutselig på en bane der etablert kunnskap trues av løgnfabrikker og autoritære lederes «alternative fakta», sier han.

- Tabbe av NTNU

Det er Human-Etisk Forbunds Fri Tanke som skriver om saken i dag. Førsteamanuensis i historie ved NTNU, Thomas Brandt, istemmer Dyrendals kritikk, og sier til bladet at han er «overrasket og skuffet» over kampanjen.

- Det er en tabbe av et universitet å fyre opp under antidemokratiske krefter, pseudovitenskap og konspirasjonsteorier, som de i praksis nå gjør. Dette er ikke en «spennende debatt». De burde innrømme feilen og beklage, sier han.

Foss: - Dette er samfunnsoppdraget vårt

- Man skal lese disse reklamebannerne på en veldig vrang måte for ikke å forstå hva som ligger under, sier Bjarne Foss, prorektor for forskning og formidling ved NTNU til Universitetsavisa.

Bjarne Foss, prorektor for forskning og formidling ved NTNU, viser til at det ligger i NTNUs samfunnsoppdrag å utfordre vedtatte sannheter, og å føre en kunnskapsbasert samtale i det offentlige rom.

- Vi skal løfte vesentlige spørsmål. Man kan lett glemme at grunnverdier i våre samfunn, som demokrati, sannhet og mer til, utfordres på ulikt hold. Det er faktisk sånn at ikke alle i Vesten deler disse verdiene, minner prorektoren om.

Slik er reklamespråket

Foss viser til reklamespråkets «kondenserte form» som det lar seg gjøre å feillese, men mener det bør være nokså innlysende at NTNU ikke utfordrer de nevnte verdiene.

- Når vi skriver at vi vil «utfordre demokratiet» så handler jo ikke det om at vi utfordrer demokratiet som sådan, men måten begrepet brukes og misbrukes på.

- Synes du reklamekampanjen blir lest på en vrangvillig måte?

- Som sagt er reklamespråket stram i formen. Men man skal være nokså vrang for ikke å forstå budskapet som ligger i disse utsagnene, særlig når det står «NTNU» under, sier prorektor Bjarne Foss.

dyrendal asbjørn apr2011
Bjarne Foss styremøte 14.06.18