Ytring

Ocean Space Centre er godt begrunnet

Instituttlederen ved Institutt for marin teknikk svarer Arne B. Johansen.

«Havnæringene står for over 80 prosent av norsk eksport. Det skulle bare mangle at vi ikke skulle investere i en oppdatert forskningsinfrastruktur.» skriver Sverre Steen.
«Havnæringene står for over 80 prosent av norsk eksport. Det skulle bare mangle at vi ikke skulle investere i en oppdatert forskningsinfrastruktur.» skriver Sverre Steen.
Publisert

Det har vært skrevet mye rart om Ocean Space Centre de siste par årene. Skal jeg ta innlegget til Arne B. Johansen på alvor, så blir dette svaret:

Hva som er koblingen mellom Osebergskipet og Ocean Space Centre er uklart. Om det er å antyde at Ocean Space Centre ikke er et seildyktig prosjekt - i likhet med Osebergskipet, så kan jeg fastslå at Johansen tar feil på alle måter: Nyere forskning, blant annet i form av modelltester i Skipsmodelltanken på Tyholt, viser at Osebergskipet sannsynligvis var en langt mer brukbar sjøbåt enn de første rekonstruksjonene viste. Den var ikke bare til turer på fjorden i godvær. Det samme gjelder Ocean Space Centre. Det er en viktig investering i hva Norge skal leve av i fremtiden.

Vi vet faktisk hva Ocean Space Centre på Tyholt skal brukes til – det er grundig utredet og kunngjort, og Johansen kunne lett ha funnet det ut. Vi vet også at for det vi skal bruke laboratoriene på Tyholt til, så er det ikke viktig at de ligger ved havet. Forskningen drives ikke frem kun ved å observere havet der det er, men også ved å modellere fysikken (i skala) i innendørs laboratorier, og det gjør vi like gjerne på Tyholt som på Nyhavna, Ladehammeren, eller på Frøya for den saks skyld. Så skal vi også observere havet, og gjøre forsøk direkte i havet. Derfor inkluderer OSC-prosjektet den såkalte Fjordlab, som er diverse forskningsfasiliteter i og ved Trondheimsfjorden, Frøya og Ålesund.

Og så kan jeg ikke dy meg for å korrigere Johansen på det han skriver om hurtigbåter. Om Johansen nyter turen på en moderne passasjerkatamaran så er den ganske sikkert både utviklet, modelltestet og bygget i Norge. Vi har lenge vært verdensledende på hurtigbåt-teknologi. Det gjelder for øvrig ikke bare hurtigbåt-teknologi – Norge er i front både på alternative drivstoffer til skip, elektrifisering og autonomi, for ikke å snakke om offshore-teknologi. Havnæringene står for over 80 prosent av norsk eksport. Det skulle bare mangle at vi ikke skulle investere i en oppdatert forskningsinfrastruktur.