Her er budsjettlekkasjene for 2019

Selv om Regjeringens forslag til statsbudsjett først legges frem mandag har det allerede kommet noen drypp om hva som kommer til å komme av midler til universitets- og høyskolesektoren.

Finansminister Siv Jensen har holdt kortene tett til brystet, men likevel har det kommet noen lekkasjer fra Regjeringens forslag til statsbudsjett, slik det alltid gjør. Bildet er fra presentasjonen av årets statsbudsjett i Stortinget i fjor.

Når Regjeringen mandag legger frem sitt forslag til statsbudsjett for 2019 er deler av innholdet allerede kjent gjennom diverse lekkasjer.

Blant det som har kommet frem så langt er en samlet pott på 40 millioner i økt basisbevilgning til teknisk-industrielle forskningsinstitutter, blant dem Sintef. Det melder Adresseavisen.

- Dette er starten på en langsiktig satsing for å øke basisbevilgningen til slik forskning. Vi har en ambisjon om å styrke den teknisk-industrielle forskningen over tid, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen til avisen.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

800 millioner til teknologiløft

Regjeringen vil også ifølge Dagens Næringsliv gi 800 millioner kroner over de fire neste årene til et teknologiløft, de vil øke statens bidrag til fornyelse og omstilling i næringslivet med 450 millioner kroner i samme tidsrom, og vie 250 millioner kroner til å styrke kvaliteten i høyere utdannelse i forbindelse med den reviderte langtidsplanen for forskning.

- Når bevilgningene kommer vil være avhengig av statsbudsjettet for hvert av de kommende år, sier forsknings- og høyere utdanningsminster Iselin Nybø til avisen.

Vil øke kvaliteten på undervisningen

I tillegg vil Nasjonal arena for kvalitet i høyere utdanning få 25 millioner ekstra kroner ifølge Nettavisen.

- Dette gjør vi for å heve kvaliteten på undervisningen som gis til studenter i høyere utdanning sier Nybø til nettstedet.

Ifølge Stavanger Aftenblad vil regjeringen også styrke bevilgningene til forskning på det de kaller «muliggjørende og industrielle teknologier», altså teknologi som fører til store endringer i samfunnet og som legger grunnlag for ny teknologi. Det vil skje med 65 millioner kroner over departementets budsjett, noe som i praksis betyr økte bevilgninger til Forskningsrådet.