Nord universitet

Får starte forprosjektering av viktig bygg i Bodø

Nå gir Kunnskapsdepartementet klarsignal for forprosjektering av Blått bygg ved Nord universitet i Bodø.

Iselin Nybø sier nå ja til forprosjektering av Blått bygg i Bodø. Her sammen med Vigdis Moe Skarstein, styreleder for Nord universitet.

– Bodø er enda ett skritt nærmere å få en mer fremtidsrettet campus hvor helse, klima og havnæringen skal spille en mer sentral rolle, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø i en pressemelding.

Dagens lokaler er ikke store nok, og ikke tilpasset dagens krav til funksjonalitet og standard.

Styrke kompetansen i regionen

Prosjektet skal styrke det faglige satsingsområdet marin økologi, genomikk og havbruk.

– Blått bygg vil være en viktig forutsetning for at Nord universitet skal kunne styrke den maritime og helsevitenskapelige kompetansen i regionen. Jeg vet at dette bygget har vært og vil være en viktig sak for Bodø, og jeg har blitt kontaktet av næringslivet og flere Bodøpolitikere om framdriften, sier Nybø.

Skal redusere klimaavtrykket

Totalt vil prosjektet bestå av 8000m2 nybygg og 1680m2 ombygging og rehabilitering.

Kostnaden til og med ferdig forprosjekt er beregnet til 33 millioner kroner. 30 millioner finansieres over Statsbyggs grunnbevilgning og 3 millioner av Nord universitet.

Styringsrammen for hele prosjektet er anslått til 629 millioner. Nybygget skal bygges som passivhus og skal oppnå minst 35 prosent reduksjon i klimagassutslipp sammenlignet med standard byggepraksis.