Forbrukertilsynet ber studenter se opp for urimelige skolekontrakter

Privatskoler kan ha urimelige vilkår i kontrakten de tilbyr studenter, advarer Forbrukertilsynet. De ber studenter sette seg nøye inn i kontraktene.

- Det er svært viktig at studenter setter seg inn i kontrakten, sier Bente Øverli i Forbrukertilsynet.

Tilsynet ber spesielt dem som har søkt privatskole utenom Samordna opptak om å være oppmerksom på betalingsfristen for semesteravgiften.

– Vi har flere ganger funnet at betalingsfristen for semesteravgift på enkelte privatskoler er blitt satt til før svaret fra Samordna opptak har blitt publisert, sier nestleder Bente Øverli i Forbrukertilsynet.

Dermed blir studentene låst til den første avtalen, før de vet hvilke andre skoler de har kommet inn på.

20. juli blir hovedopptaket fra Samordna opptak tilgjengelig, og de aller fleste søkere får svar på om de har kommet inn på ønsket studium.

Øverli ber også studenter om å sjekke hva det koster å avbryte studiet, både før semesterstart og underveis i semesteret.

Sjekk også hvilke regler som gjelder dersom du må avbryte på grunn av sykdom, oppfordrer hun.

– En utdannelse kan koste flere hundre tusen kroner og er ofte en av de første store økonomiske avgjørelser unge forbrukere gjør. Derfor er det svært viktig at studenter setter seg inn i kontrakten og unngår å havne i uønskede situasjoner, sier Øverli.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.