Slik ble det NTNUs mest populære studium

Økonomi og administrasjon opplever klart mest økning i antall søkere i 2020. Studentforeningslederen mener økningen er studentenes egen fortjeneste.

Studentforeningen Støh mener det er mer enn bare korona-viruset som har sørget for økning i antall søkere til Økonomi og administrasjon.

Tallene fra Samordna opptak viser en sterk vekst i antall søkere til høyere utdanning som har økonomiske fag som første prioritet. Hos NTNU opplever Fakultet for økonomi og fagområdet “Økonomi og administrasjon” hele 26 prosent økning i antall søkere.

Leder av studentforeningen for Handelshøyskolen (Støh), Amalie Ringkjøb Røsnes, sier det svært gøy med så mange søkere – men forbløffet er hun ikke akkurat.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

LES OGSÅ: Ni prosent økning i søkertall til høyere utdanning

- Befinner oss i den beste studentbyen

– Jeg er egentlig ikke så veldig overrasket over tallene. Til tross for at NHH i Bergen og BI i Oslo ofte regnes som mer populære studiesteder innen økonomi-fagene, så har vi på “Økonomi og administrasjon” et veldig godt omdømme som bare blir bedre og bedre. I tillegg befinner vi oss i den beste studiebyen i Norge, forteller hun over Skype.

Mye av æren gir Røsnes til markedsføringsutvalget, som består av studenter som jobber aktivt med å spre informasjon om studiene som tilbys ved Handelshøyskolen.

– De gjennomfører både skolebesøk og promoterer studier og studiemiljø via sosiale medier. Dette året har de virkelig trappet opp innsatsen noe voldsomt, og jeg tror arbeidet de legger ned er en sterk årsak til den høye veksten i antall søkere.

Usikkert jobbmarked

Hun tror likevel at pandemien og den økonomiske nedgangen innenlands har bidratt til at søkertallene hos økonomiske fag har økt.

– Man opplever stor usikkerhet i jobbmarkedet og er usikker på hvilke deler av næringslivet som vil lide mest på lang sikt. Man trenger nyutdannede med vår kompetanse i både det private og det offentlige, og det er derfor en slags trygghet i å studere økonomi.

Kan forvente seg et tungt studium

Økonomi og administrasjon er en veldig bred fagretning, med flere forskjellige retninger man kan fordype seg i, og det er med på å gi studentene flere muligheter, mener Røsnes.

– Økonomi er fra før en retning som nye studenter ofte velger fordi de er usikker på hva de ønsker å bli.

Økonomi og administrasjon er likevel ikke en fagretning man tar for å enkelt skaffe seg studiepoeng, ifølge Støh-lederen.

– Man burde vite litt hva man går til. Økonomi og administrasjon kan tidvis være et tungt studium. Det er viktig med god arbeidsmoral, og å legge inn ekstra timer der det er nødvendig. Det er slik man oppnår de beste resultatene på studiet. Det viktigste er nok at du liker det du studerer og at du engasjerer deg i fagene.

En utfordrende tid

Selv studerer Røsnes på andre året. Eksamenstiden er på trappene, og nå om dagen må hun også bestemme seg for hvilken retning hun ønsker å fordype seg i til høstsemesteret. Hun er foreløpig hjemme i Bodø, langt fra studievenner.

– De siste månedene har vært veldig utfordrende for oss økonomi-studenter og. Det skal vi ikke legge skjul på. Det ble putselig en stor distanse mellom alle oss på studiet som var så vant til å jobbe sammen på campus. Situasjonen er ikke ideell og det er flere av oss som lurer på hva som vil skje framover.

Få en fin fadderuke

Nå er fokuset i studentforeningen kun én ting – å sørge for at de nyankomne studentene som kommer seg gjennom nåløyet til høsten skal få en fin fadderuke.

– Jeg husker selv hvor essensiell fadderuka var da jeg var ny student i Trondheim og ikke kjente en sjel. Det er viktig at vi jobber med å gi de nye studentene de samme forutsetningene for å kunne trives på studiet til høsten, forteller Røsnes.

Hun mener det kan bli utfordrende å gjennomføre fadderuken i kjent stil om smittevernstiltakene vedvarer, men garanterer at de skal gi det et helhjertet forsøk.

– Vi ser jo for oss at mye av det sosiale må foregå enten digitalt eller i mindre grupper. Så det gjelder å se hvordan man kan gjennomføre det på en god måte. Vårt mål er å uansett gi studentene en best mulig mottakelse. Studentforeningen har vært gull verdt for nye studenter fram til nå, og det må den fortsette å være.