NTNU avlyser all utveksling

Høsten 2020 blir det ikke anledning til å dra på utveksling i noen land, heller ikke europeiske.

Studenter får ikke utløp for sin utferdstrang til høsten, men våren 2021 er det håp.

Universitetet avlyste først utveksling til land utenfor Europa høsten 2020. Nå gjelder dette også for europeiske land.

Det er ansvaret for egne studenter på utveksling og deres helse som fikk NTNU til å ta denne beslutninga. Dessuten er situasjonen uavklart med stor usikkerhet knyttet til hvordan studietilbudet blir.

– Det er derfor ingen lett beslutning å avlyse denne aktiviteten for høsten. Men helse og sikkerhet må alltid komme først. Vi vet fortsatt for lite om hvordan situasjonen vil utvikle seg. Uansett vil den prege både undervisningen og rammene rundt studiehverdagen høsten 2020, slik at utbyttet av et utvekslingsopphold ikke blir det våre studenter ønsker og forventer, sier rektor Anne Borg til Innsida.

NTNUs rektor håper våren 2021 blir annerledes, og at det da er mulig å ønske både innreisende studenter velkommen og å sende mange NTNU-studenter på utveksling.

LES OGSÅ: NTNU avlyser utveksling utenfor Europa

LES OGSÅ: Etterlyser beredskapsplan for internasjonale studenter