Kommunikasjonen må bli bedre og forbedringer må skje fort, var arkitektstudentens klare melding til ledelsen da partene renset lufta på et allmøte mandag.
Dekan Fredrik Shetelig valgte å ta tyren ved hornene: Tettpakket auditorium viste at dette er en viktig debatt for svært mange arkitektstudenter. KRISTOFFER FURBERG
På skolebenken: Faglærerne møtte også opp for å høre på og for å delta i debatten. KRISTOFFER FURBERG
Mange tok ordet på allmøte ved Fakultet for arkitektur og billedkunst. KRISTOFFER FURBERG
Håkon Carlsen Vetlesen, Fredrik Justnes og Kimberly Wolf sørget for at oppropet ble overlevert dekan Fredrik Shetelig. Resultatet ble en rekke tiltak og et godt besøkt allmøte. KRISTOFFER FURBERG
- Vi er fullstendig enige i at kurstilbudet på masternivå bør ha en bredere profil med flere klassiske prosjekteringskurs. Men jeg er ikke helt med på – og nå blir det kanskje tomatkasting når jeg sier dette – at kvaliteten på disse kursene er dårlig, innledet dekan Fredrik Shetelig møtet med å si.
Forsvarte sammensatt kurstilbud
Alene stod han foran et fullstappet auditorium befolket av arkitektstudenter og faglærere. På forhånd hadde det vært illsinte skriverier i Tidsskriftet A om hvor dårlig undervisninga på masternivå er. Og det hele toppet seg deretter med et opprop der 230 studenter krevde å bli hørt.
I oppropet blir ledelsen ved Fakultet for arkitektur og billedkunst kritisert for å nedprioritere utdanning da de skulle ansette en professor i arkitektonisk formgiving, materialer og konstruksjoner. De mener det ble gjort feil i ansettelsesprosessen, at studentene ikke ble hørt og at ledelsen legger for stor vekt på forskning framfor å utdanne dyktige arkitekter.
Nå skulle dekan Fredrik Shetelig møte de kritiske studentene ansikt til ansikt. Han ga dem rett i mye av kritikken, men ville også forklare sitt ståsted: Han innså at det trengs flere kurs med prosjektering av komplekse bygninger, men ikke bare det. Fakultetet har ansvar for å ivareta et sammensatt kurstilbud.
Stemninga var innledningsvis avventende og mutt. Etter hvert tok engasjementet seg opp og studenter og ledelse fant gradvis tonen.
- Burde prøvd andre kanaler
Shetelig sa at han setter pris på redelig og presis kritikk og at høy temperatur er knallbra. Men:
- Det jeg derimot er imot, er ryktespredning, baksnakking og unødvendig polarisering. Dessuten er jeg litt skeptisk til aksjonisme før man har prøvd andre kanaler, slo han fast.
En student tok til motmæle:
- Slik jeg har forstått det, har det vært rettet kritikk mot masterkursene de siste sju årene. Da er vi inne på endringstempoet.
Flere studenter sa seg enig. De mente kritikken er tatt opp tidligere uten at noe har skjedd.
- Det vi ikke forstår, er hvorfor man ikke kan gjøre små tiltak når vi fremmer kritikk? I stedet blir det en femårig prosess der alt skal endres samtidig. Først da vi kom med oppropet, skjedde det noe, sa Kimberly Wolf, som er en av studentene som tok initiativet til oppropet.
Dekanen ga dem rett i at de endringsprosjektene fakultet har satt i gang tar tid. Fakultetets tempo er omstendelig og alle skal med. Studentene, derimot, har det travelt. For dem bør det skje her og nå. Derfor understrekte han at de nå legger til rette for et ekstra masterkurs i prosjektering til våren og det samme til høsten.
Fakultet for arkitektur og billedkunst hadde en omfattende evaluering av masterprogrammet i 2015. I tillegg kom det en ekstern evalueringsrapport i 2015. Faglærer Bjørn Otto Braaten sa at det på nyåret vil komme nye retningslinjer som skal danne grunnlaget for helt konkretet endringer i utdanningen. Da vil det komme svar på sammensetningen av kurs, bredde og spisskompetanse.
Braaten sa at ansatte og studenttillitsvalgte hadde gitt god høringsrespons, men fakultetet ønsket også flere synspunkter fra flere studenter. Fristen er satt til 1. desember.
En student nevnte også at det blir for mange studenter på noen masterkurs. 40 studenter på boligkurset er for mange, 30 på et annet kurs likeså. Det går utover studiekvaliteten. Shetelig sa seg enig i det. Cirka 20 på hvert kurs er mer passende.
En faglærer trakk inn et annet perspektiv:
- Jeg vil komme med et forsvar. Det har vært en fusjonsprosess samtidig. Denne har hatt en konkret effekt i form av mye arbeid som blir trykket ned på fakultetet og som må gjøres. Dette går utover både undervisning og forskning, og på dette området sitter vi i samme båt, konstaterte han.
Populære fag skyldes lærer
Populariteten til fagene ble også et tema. Kurs som er populære skifter. Noen kan ha 35 studenter det ene året, så to år etterpå er det bare to som velger kurset. Og slik svinger det. Da er det ikke lett å lage en forutsigbar pakke av studieprogram.
- Jeg blir ikke trigget av læringsmål. Vi er enkle folk som ser opp til Kim Kardashian. Vi følger snakket i salen og hva tidligere studenter anbefaler. At noen kurs ikke er pop, skyldes at vi ikke vet hvem læreren er, fortalte en student.
Stemninga mellom dekan og studenter endret seg underveis. Også faglærerne deltok aktivt. Da problemstillingene begynte å handle mer om framtida for arkitekturen, NTNUs posisjon og hvilken forskning som er viktig, ble tonen mer oppglødd.
- Ta bruk av materialer, hvordan vi skal ta vare på den energien vi bruker – veldig mye av denne kunnskapen kommer fra dette bruket. Neste kamp vi bør engasjere oss i, er å dreie ENØK over til utslipp – hvor mye karbondioksid skal vi belaste planeten med? Dette driver Zero Emission Building med. Jeg er veldig misfornøyd med at vi ikke har sluset dette inn i utdanningen generelt. Et slikt bærekraftprosjekt er noe vi skal være stolte av, sa Shetelig.
Igjen var det et ønske om klar tale:
- Kan dere please kalle det for noe annet enn zero emission building. Det er ingen hus som overhodet ikke forurenser, ba student Fredrik Justnes.
Avslutningsvis appellerte Fredrik Shetelig til studentene:
- Vi må sortere hva som er kritikk som kan utvikle og endre oss og hva som er misnøye i stor skala. Vi må klare å holde på fellesskapet og mestre å være uenige i det samme rommet. Noen stemningsbølger kan ta helt av, advarte han.
Håkon Carlsen Vetlesen, som også var en av dem som organiserte oppropet, så fornøyd utover salen og konkluderte:
- Fullsatt S5 og dette engasjementet viser at vi tar ansvar for egen læring. Alle må fortsette å bry seg for å gjøre fakultetet bedre, og på denne måten bidra til at det utvikler seg.