Naturfag er ikke noe "lurvete fag"

Naturfag er en viktig del av regjeringens satsing på realfag, skriver kunnskapsministeren.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen svarer på kritikken fra dekan Morten Dæhlen og og leder av Naturfagsenteret, Merethe Frøyland, begge fra Universitetet i Oslo.
Publisert Sist oppdatert

I et innlegg i Universitetsavisa hevder dekan Morten Dæhlen ved Universitetet i Oslo og leder av Naturfagsenteret, Merethe Frøyland, at naturfag ikke får den plassen faget fortjener i regjeringens satsing på realfag. Dette må bero på en misforståelse av realfagssatsingen – som Naturfagsenteret er en viktig del av sammen med Matematikksenteret. I fjor la regjeringen frem en ny, nasjonal realfagsstrategi kalt Tett på realfag. Realfag omfatter, som det står i strategien, matematikk, naturvitenskap og teknologi i barnehage og skole.

Dæhlen og Frøyland omtaler naturfag som "dette litt lurvete faget". Denne betegnelsen har lite rot i virkeligheten – og i hvert fall ingen sammenheng med regjeringens satsing på realfag. De viser til at realfag er mer enn matematikk. Det er jeg helt enig i. Jeg er også enig i at norske elever bør få mer naturfag på timeplanen. I høst innførte regjeringen én ekstra time i naturfag på 5. – 7. trinn. Naturfag inngår også som en viktig del av satsingen på realfagstalenter. I høst åpnet Norges første talentsentre for realfag i Oslo, Trondheim, Bergen og Tromsø. Sentrene er inspirert av danske "Science Talenter", og skal gi et tilbud til elever som presterer høyt i naturfag og matematikk.

Gjennom realfagsstrategien er det blitt opprettet 45 norske realfagskommuner, kommuner som skal ha en helhetlig strategi for naturfag, matematikk og teknologi i barnehage og skole. Vi vil fortsette satsingen på realfagskommuner i 2017.

Norge er i dag verdensledende innen offshoreteknologi, knyttet til produksjon av olje og gass. I fremtiden må vi utvikle ny, grønn teknologi og flere miljøvennlige løsninger innen energi, helse og informasjonsteknologi, for å nevne noen områder. Skal vi greie denne omstillingen er vi helt avhengige av gode realfagskunnskaper - både matematikk- og naturfagskunnskaper.

Å øke norske elevers interesse for - og kunnskap om - naturfag er en viktig del av regjeringens realfagssatsing. Naturfag handler om naturen rundt oss. Om teknologien vi omgir oss med. Naturfag handler om menneskekroppen, om maten vår og hva vi skal leve i fremtiden. Naturfagsenteret har en viktig rolle når det gjelder å formidle viktigheten av naturvitenskap og teknologi, og jeg tar gjerne imot innspill til hvordan vi i fellesskap kan styrke naturfagets plass i norsk skole.