Bryter forskningsetiske normer

13 prosent av ferske doktorgradskandidater ved medisinsk fakultet ved UiO kjenner til at kolleger har begått alvorlige brudd på forskningsetiske normer.

Medisinsk fakultet Universitetet i Oslo

Det skriver Dagens Medisin.

Undersøkelsen er gjort ved Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo, av Bjørn Hofmann, forsker og professor ved NTNU Gjøvik og UiO.

13 prosent av de ferske doktorgradskandidatene oppgir i undersøkelsen at de kjenner til at kolleger i det nære forskningsmiljøet har begått alvorlige brudd mot forskningsetiske normer.

Jukset selv

1,4 prosent av doktorgradskandiatene oppgir at de selv har bedrevet alvorlig juks i forskningen.

Tre prosent forteller at de hadde opplevd press om å jukse med forskningen.

En tredel av dem som besvarte undersøkelsen hadde opplevd press om medforfatterskap. Hofmann sier til Dagens Medisin at en hypotese er at dette skyldes tradisjon og en liberal kultur for medforfatterskap i medisinsk forskning.

Han sier også at tallene må tolkes forsiktig, siden man ikke vet sikkert om forskerne vil innrømme fusk i en slik undersøkelse.

Ser alvorlig på saken

Alle som tok i en doktorgrad ved Det medisinske fakultet ved UiO i 2016 ble invitert til å være med. 72 personer besvarte undersøkelsen, som er publisert i Research Ethics.

Professor Eivind Engebretsen ved UiO sier til Dagens Medisin at fakultetet ser alvorlig på at en stor andel av unge forskere rapporterer om kjennskap til forskningsfusk. Han mener fakultetet jobber systematisk med å sikre kunnskap om forskningsetikk hos sine studenter.