- NTNU gjør ikke nok for å øke studentenes KI-kompetanse

Halvparten av de spurte studentene mener de ikke har god kompetanse med bruk av KI-verktøy.

Christian Haugen svarte klart på spørsmålet om studentene kunne nok om KI.
Publisert Sist oppdatert

I dag ble NTNUs kandidatundersøkelse lansert. I den sammenheng ble det avholdt panelsamtale ved Helgasetr.

Christian Haugen, som er leder for innsikt og strategisk utvikling ved Næringsforeningen i Trondheimsregionen, ble stilt spørsmål om NTNU gjør et godt nok arbeid i å gi studentene KI-kompetanse. Svaret var kontant.

- Gjør NTNU nok? Svaret er nei, man kan alltid bli bedre. For å være litt dommedagsprofet så ser vi internasjonalt at Norge sakker akterut hva gjelder KI-kompetanse, sa Haugen 

Prorektor Geir Egil Dahle Øien forteller at de kan gjøre kunnskapsbaserte forbedringer

Prorektor for utdanning Geir Egil Dahle Øien sa seg enig med Haugen da han avslutningsvis oppsummerte undersøkelsen.

- «Always proud, never satisfied», det skal vi være. Vi kan - som Kristian sier, - bli bedre. Men først og fremst er dette et helhetlig inspirerende og sterkt utgangspunkt for ytterligere forbedring, sa Øien

Blir bedre år for år

Haugen blir støttet opp av undersøkelsen.

På spørsmålet om de har opparbeidet seg kompetanse på bruk av KI-verktøy, var halvparten av de spurte helt eller ganske uenig i påstanden, mens bare 23 prosent er ganske eller helt enig i at de har opparbeidet seg KI-kompetanse. Resten vet ikke.

Seniorutreder ved analysebyrået Ideas to evidence og prosjektleder for arbeidet med kandidatundersøkelsen, Andrea Rørvik Marti, bemerket at det er tydelig variasjon mellom avgangskullene. De som gikk ut i 2024 svarer mye mer positivt på dette enn de som gikk ut i 2022

- Som ikke er overraskende, gitt at i 2022 så hadde man vel knapt hørt om KI, i hvert fall ikke på samme nivå som i dag, sa Marti.

Andrea Rørvik Marti la frem presentasjonen fredag.

KI viktigere enn bærekraft

Videre forteller hun at dette er noe studentene ønsker seg, noe omtrent en tredjedel av studentene har sagt de ønsker seg mer KI-opplæring.

- Vi ser at opplæring i bruk av KI-verktøy kommer relativt høyt på listen over hva studentene ønsker seg mer av, mens kunnskap om bærekraft kommer relativt lavt på listen, forteller Marti.

Den største gruppen er lærerkandidatene, de er også de som i minst grad opplever å få tilstrekkelig grad av KI-opplæring i studiene.

- Det kan kanskje tyde på at de merker at den skolehverdagen de skal utdanne seg til er i endring, sa Marti. 

Prosjektleder for arbeidslivsnettverk Margunn Ebbesen ved IE-fakultetet forteller til UA at det varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass hvor mye KI er tatt i bruk.

- Men vi ser det kommer som en tornado over arbeidslivet, slår hun fast.

- Da må også NTNU være der med et tilbud til studentene som gjør at de er rigget til å gå ut i arbeidslivet som etter hvert vil ta i bruk kunstig intelligens mer og mer, sier hun videre.

Fjørstad og Ebbesen var generelt fornøyd med tallene som ble lagt frem i presentasjonen av undersøkelsen.

Kommer til å bli styrket

Byråd for miljø, næring og samferdsel i Trondheim kommune Line Fjørstad forklarte at hun har oppfattelse av at dette bare vil bli bedre.

- Det snakkes mye mer om KI nå, så jeg tror dette er en område som kommer til å bli enda mer styrket fremover, det ser vi allerede NTNU gjør med å utvikle studiene for å på best mulig måte møte arbeidslivet.

Denne påstanden støttes også av Kandidatundersøkelsen, hvor 79 prosent av studentene mener studiene var relevant for deres første jobb.

Prorektor for utdanning Øien forteller at å utvikle studentenes kompentanse på kunstig intelligens står på listen over forbedringspunkter som også inneholder mer arbeidslivskontakt og praksisnærhet.

- Denne undersøkelsen gir oss grunnlaget til å gjennomføre disse forbedringene kunnskapsbasert, sier han.

Følg UA på Facebook og Instagram.