økonomidirektør

Hun skal sitte i to stillinger mens det vurderes om begge trengs

I 2024 ble det innført ny organisering, i 2025 vurderer de å omorganisere enda en gang.

Hege Brende fikk en helt ny stilling som direktør for virksomhetsstyring, nå blir hun også økonomidirektør på midlertidig basis. Samtidig skal det vurderes om det egentlig trenger å være to forskjellige stillinger.
Publisert Sist oppdatert

Tidligere i vår ble det klart at NTNUs økonomidirektør har fått seg ny jobb i Helse Midt-Norge. Ingrid Volden er ferdig ved NTNU 18. august. Nå er det klart hvem som overtar stillingen.

Hege Brende overtar som midlertidig leder av Økonomiavdelingen.  Samtidig fortsetter hun som direktør for Avdeling for utvikling og virksomhetsstyring. Det skriver NTNU på sine sider. 

Hun konstitueres foreløpig som økonomidirektør ut 2025. 

Skal vurdere ny omorganisering året etter forrige

Bjørn Haugstad, som er direktør for organisasjon og infrastruktur, opplyser samtidig om at det i løpet av høsten skal utredes om dagens organisering i to avdelinger er den mest hensiktsmessige.  

Brende fikk den nyopprettede stillingen som direktør for virksomhetsstyring i 2024. Dette er sist avdelingene var gjennom en omorganisering. Nå skal de altså, kort tid etter forrige omorganisering, vurdere om det igjen er behov for endringer.

UA har spurt NTNU-direktør Haugstad om dette er et tegn på at den forrige omorganiseringen ikke har lyktes.

- Omorganiseringen i 2024 har i stor grad virket som ønsket, så den skal ikke reverseres. Samtidig ser jeg at det er enkelte grenseflater mellom de to avdelingene som kanskje kan være enklere å håndtere under én leder, svarer han.

Direktør for organisasjon og infrastruktur ved NTNU, Bjørn Haugstad, har en rekke direktører under seg. Nå åpner han for en ny endring i noen av ansvarsområdene.

- Innebærer ikke at vi ikke har organisert oss godt i dag

Han poengterer at Fellesadministrasjonen ved NTNU består av mange avdelinger, og mener derfor det er naturlig å vurdere før de fortsetter videre. 

- Jeg vil samtidig understreke at det å stille spørsmål om vi kan organisere oss enda bedre, ikke innebærer at vi ikke har organisert oss godt i dag. Videre vil jeg understreke at konklusjonen skal trekkes etter prosess med god medvirkning fra de berørte, herunder fakultetene og museet, slår Haugstad fast.

I en melding til de ansatte ved Økonomiavdelingen og Avdeling for utvikling og virksomhetsstyring forklarer direktøren bakgrunnen for omorganiseringen. 

- Vi ser at de to avdelingene har noen overlappende funksjoner. Brukerne av deres tjenester rundt omkring på NTNU strever av og til med å finne ut hvor de skal henvende seg. Derfor kan det være en fordel å få «en felles dør inn». Samtidig har omorganiseringer alltid en kostnad.

- Klar over at omorganisering kan virke forstyrrende

Per i dag har Avdeling for utvikling og virksomhetsstyring ansvar for det NTNU beskriver som «helhetlig utvikling og virksomhetsstyring». De tre seksjonene organisert under avdelingen er saksbehandling og dokumentasjonsforvaltning, utvikling og styring, samt sikkerhet og beredskap.

Økonomiavdelingen på sin side «legger til rette for god økonomistyring».  Underlagt er avdelingene for virksomhetsstyring i Fellesadministrasjonen, anskaffelser og innkjøp, regnskap og prosjektøkonomi og Faggruppe for strategisk økonomistyring.

- Jeg er fullstendig klar over at ny runde med omorganisering nå kan virke forstyrrende i seg selv, og vil derfor legge vekt på at vi gjør nytte av innsikt fra prosjektet Fremtidens Fellesadministrasjon og sørger for en lettbent (men ikke lettvint!), prosess, samtidig som medvirkningen skal være helt reell, skriver Haugstad til de ansatte.

Han understreker at kartet ikke er tegnet på forhånd, og at det er åpent hva resultatet av prosessen vil bli.

Følg UA på Facebook og Instagram.