Nybø: Bovim har stor politisk teft

- Gunnar Bovim har stor politisk teft. Det er en stor styrke ved ham som person, sier statsråd Iselin Nybø.

- Gunnar Bovim har vært en viktig stemme for NTNU og for forsking og høyere utdanning i Norge, kommenterer statsråd Iselin Nybø. Her er de to avbildet under Arendalsuka.

Minister for forskning og høyere utdanning Iselin Nybø berømmer den avgående NTNU-rektorens politiske teft når Universitetsvisa ber henne kommentere hans avgang.

- Gunnar Bovim har vært en viktig stemme for NTNU og for forsking og høyere utdanning i Norge. Det er bare å slå fast at han har gjort en god jobb. Så må jeg få legge til at jeg personlig har satt stor pris på samarbeidet vi har hatt siden jeg overtok som statsråd, sier Nybø.

- En strateg

Hun berømmer Bovims evne som strateg.

- Han har stor politisk teft, vil jeg si. Han manøvrerer godt i samfunnsbildet. Det er en betydelig styrke han har som person.

- I hvilken grad vil du si det er et tap for NTNU at han slutter som rektor?

- Nå er det ikke slik at han blir borte, han skal fortsatt jobbe med strategiske spørsmål innen sektoren, så vi får nok nyte godt av hans kompetanse også i tiden som kommer. Så vil jeg si at det fins mange dyktige folk innenfor universitets- og høgskolefeltet, og jeg har full tillit til at Anne Borg kommer til å gjøre en utmerket jobb i rektorstolen.

Nybø kommenterer at det på relativt kort tid er to toppledere innen universitetsverdenen som har gitt seg – før sommeren sluttet Mari Sundli Tveit som rektor for Norges Miljø- og biovitenskapelige universitet og som leder for Universitets- og høgskolerådet.

- At Mari og Gunnar nå slutter som akademiske toppledere merkes. Begge har vært klare og tydeliges stemmer, sier statsråd Iselin Nybø.

UHR-leder Olsen: - Markant leder

- Det er vanskelig å peke på noen andre universitetsrektorer som har satt så markante spor etter seg i vår sektor, sier rektor og UHR-leder Dag Rune Olsen om at rektor Gunnar Bovim går av.

Litt overraskende synes han det er at Bovim trekker seg, men han er informert om avgangen da UA ringer ham like etter at nyheten er offentlig. Olsen er rektor ved Universitetet i Bergen og leder Universitets- og høgskolerådet (UHR).

- Vi kan definitivt si at han har gjort jobben og vel så det. Han har vært toppleder i de to største offentlige sektorene, både universitets- og høyskolesektoren og har gitt substansielle bidrag begge steder, sier han.

Olsen peker også på Bovims innsats for å gjøre NTNU til Norges største universitet.

- Han er kanskje den som mest offensivt tok tak i strukturutfordringene og har plassert NTNU synlig på kartet, fastslår han.

LES OGSÅ: Derfor går Gunnar Bovim av som rektor

- Sterk og tydelig rektor

Bovim ble ansatt av NTNUs styre i desember 2012. Lenge var han mister X på søkerlista fordi hans navn var unntatt offentlighet. Men ryktene gikk og mange var ikke overrasket da direktøren i Helse Midt-Norge noen dager i forveien bekjentgjorde at han var sjette søker til jobben.

Styreleder Svein Richard Brandtzæg berømmer også jobben Gunnar Bovim har gjort som rektor:

– Gunnar Bovim har vært en sterk og synlig rektor for NTNU helt siden han tiltrådte 1. august i 2013. De siste årene har vært preget av store organisasjonsendringer og faglig fremgang innen utdanning, forskning og innovasjon. Styret er takknemlig for den innsatsen ledelsen, med Gunnar Bovim i spissen, har lagt ned gjennom disse årene. Styret er også trygg på at NTNU vil bli ledet på en meget god måte av konstituert rektor Anne Borg, sier han i ei pressemelding fra NTNU.

Prorektor Anne Borg vil fungere som rektor ved NTNU inntil nytt åremål lyses ut og begynner i nyjobben allerede 21. august.

SM-reaksjoner

UiO-rektor Svein Stølen var raskt ute med godord til sin snart fordums rektorkollega på twitter: - Du har gjort en fantastisk jobb for NTNU og for hele sektoren, @GunnarBovim. Takk og lykke til videre!

Det mest ryddige valget som lå igjen, og sånn sett også det beste, skriver tidligere representant for studentene i NTNU-styret, Philip L Jackson på Facebook.
- Det åpner også for fremtidige tillitsverv og roller - så får vi kanskje se hvor ferdig Bovim er med offentlig arbeid om noen år, fortsetter han.

Også dekan Olav Bolland var raskt ute med godordene på twitter: - Takk for godt lederskap og viktige bidrag til utviklingen av NTNU. Lykke til videre @GunnarBovim!

Gunnar Bovim Mari Sundli Tveit Iselin Nybø
Dag Rune Olsen UA-debatten