Bright House i Gjøvik:

- Veldig viktig satsing på nyskaping og innovasjon

I det nyetablerte Bright House i Gjøvik kan studentene diskutere ideene sine med næringslivet.

I det nyoppussede Bright House i Mustad næringspark holder flere representanter fra næringslivet til - sammen med NTNU.

Mustad Næringspark ligger rett over elva for NTNU Gjøvik. Du tar beina fatt fra NTNUs campus, går nesten opp til den internasjonale skolen, over ei bru – så ligger den gamle fiskekrokfabrikken rett foran deg.

I det nyåpnede bygget Bright House i næringsparken holder representanter fra næringslivet til. NTNU har også kontor i bygget.

– Her er det en felles satsning, som skal gi kraft til nyskapning og innovasjon. Vi har alltid hatt god kontakt med næringslivet i Gjøvikregionen, men denne samlingen i Bright House er veldig viktig for oss, sier viserektor Jørn Wroldsen ved NTNU Gjøvik.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Idémyldring

I Bright House finner du blant andre Gjøvikregionen Utvikling, Innovasjon Norge, Total Innovation og NTNU. Bygget er pusset opp med respekt for historien.

– Vi ønsker at Bright House skal være et sted hvor studenter kan komme både for å idémyldre og få hjelp til å utvikle prosjekter, enten egne prosjekter eller prosjekter i samarbeid med etablerte bedrifter, sier Tore Jan Killi, regionsjef for Gjøvikregionen Utvikling, som har den daglige driften av huset.

Gjøvikregionen Utvikling har som oppgave å styrke næringslivet i regionen. De kan bidra med etablererveiledning, og sette studentene i kontakt med samarbeidpartnere og bedrifter.

Kaffe i koblingsboksen

Killi håper at Bright House skal knytte studentene litt tettere til næringslivet i Gjøvikregionen og vise de mange mulighetene som ligger i regionen.

– Vi ønsker at Bright House skal være en koblingsboks. I tillegg til at det skal være et ålreit sted å være, et sted å drikke god kaffe, og kanskje slå av en prat med noen av oss som «bor» her! sier Killi.

Han mener koblingen mellom etablert næringsliv, akademia og gründermiljøet på Bright House gir et godt grunnlag for arbeidet til Gjøvikregionen Utvikling.

En flott mulighet for studentene

Studentorganisasjonen Start NTNU Gjøvik jobber aktivt for at nyskaping skal bli en større del av det akademiske miljøet på NTNU.

Leder Lotta-Linn Vestli Moen synes det er fint at studentene kan stikke innom Bright House og diskutere uformelt med næringslivet. Det er også fint at det er mennesker på plass der hele tiden, påpeker hun.

– Studentene har nå en flott mulighet til å kunne sitte der og diskutere både med medstudenter og næringslivsrepresentanter, få innspill og høre hva andre tenker. Studentene opplever at de er veldig velkomne, sier Moen.

Når en student ruger på en forretningsidé, er det naturlig å først ta kontakt med Start NTNU Gjøvik.

– Vi har et nettverk i næringslivet, og nå sitter alle våre samarbeidspartnere i Bright House. Bright House skal bli Gjøviks innovasjonssenter, sier Moen.

– Å skape arbeidsplasser

Et institutt som har lyktes i å bygge bro mellom NTNU og næringslivet, er Institutt for informasjonssikkerhet og kommunikasjonsteknologi (IIK). Tre selskapsetableringer har sprunget ut av instituttet på bare fem måneder, og alle tre skal sitte i Bright House.

Instituttleder Nils Kalstad ved IIK sier innovasjonsdelen av NTNUs utviklingsmål er svært viktig.

– Ofte kan vi bli bedre på akkurat dette med innovasjon, sier Kalstad.

Han mener Bright House har en viktig rolle som møteplass.

– Til syvende og sist handler det om å skape arbeidsplasser. Vi vil få våre ansatte i kontakt med kompetent kapital. Det er viktig at vi kjenner hvor pulsen er, hvis ikke kan det være vanskelig å gjøre den riktige grunnforskningen også, sier Kalstad.

– Sving på innovasjonen

Hege Tokerud, som har ansvar for NTNU Technology Transfers (NTNU TTO) aktivitet på Gjøvik, sier etableringen av de tre NTNU-bedriftene i Bright House er perfekt.

– Slik beholder vi hyppig kontakt med bedriftene, samtidig som de jo nå skal klare seg på egen hånd, uten NTNU-finansiering, sier hun.

Gjøvik TTO vil også tilbringe tid i huset.

– Vi har tilgang på alle våre regionale samarbeidspartnere der, og for oss er denne samlingen av næringslivet veldig bra. Vi begynner å få skikkelig sving på samarbeidet og innovasjonsaktiviteten her på Gjøvik nå, sier Tokerud.

Wroldsen, Mustad, Rognås

Bright House

• Bright House er ett av byggene i Mustad næringspark i Gjøvik.
  • Huset skal bli et levende innovasjonshus, der nye arbeidplasser skapes
  • Bright House utvikles i samarbeid mellom Gjøvikregionen utvikling, NTNU, Innovasjon Norge, Total Innovation og Mustad Coworking
  • NTNU har kontor i Bright House. Institutt for design sin Gjøvik-enhet sitter også i næringsparken fra og med høsten 2019.
  • Navnet Bright House har historisk utgangspunkt – den gangen det foregikk fiskekrokproduksjon her ble bygget kalt det samme. Å brighte fiskekroken var en del av produksjonslinja.
Wroldsen, Mustad, Rognås