Kristian Steinnes flyttes tilbake til historikerne

Professor Kristian Steinnes blir tilknyttet institutt Y i det oppsplittede Institutt for historiske studier.

- Tvangsflyttingen er et angrep på min faglige integritet, sa professor Kristian Steinnes da han ble tvangsflyttet vekk fra Institutt for historiske studier. Nå får han jobbe sammen med historikerne i institutt Y.

- Jeg er positiv til at jeg nå blir flyttet tilbake, sier Steinnes til Khrono.

Dermed ser det ut til å bli ei lykkelig løsning for professoren, som ble tvangsflyttet vekk fra IHS i 2018. Ledelsen ved institutt og fakultet begrunnet flyttinga med at det var en konflikt av personalmessig art. I den skriftlige klagen fra Steinnes på varselet om flytting, hevdet han at han har målbåret kritikk på vegne av andre, både som tillitsvalgt og seinere som medlem av ei gruppe som hadde jobbet med arbeidsmiljøet ved instituttet.

«Varselet om å tvangsflytte Steinnes gir næring til bekymring om illegitim maktbruk», skrev tolv faste vitenskapelig ansatte ved Institutt for historiske studier i et brev til NTNU-ledelsen. Der ble det også pekt på at Steinnes har vært leder av Forskerforbundet og kom i et spenningsfylt forhold til dekan og instituttleder.

Steinnes fikk valget mellom å være tilknyttet enten Avdeling for utdanningskvalitet eller Institutt for språk og litteratur og valgte det siste.

De ansatte ved instituttet fikk før helga brev om innplassering i kjølvannet av vedtaket om å splitte IHS i to.

Kristian Steinnes har, ifølge Khrono, fått brev om at han er innplassert i det som inntil videre kalles institutt Y. Der vil også Fate of Nations holde til. Dette gjør at professoren skiller lag med tidligere kolleger i Europastudier. Flesteparten derfra vil havne i institutt X.

- Jeg har fortsatt en god del spørsmål. Derfor vil jeg benytte meg av muligheten til å gå i dialog med ledelsen, sier Steinnes til avisa.

LES OGSÅ: Nå går brev om innplassering ut til de ansatte

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.