Korona:

Må holde seg hjemme fra jobb

På grunn av risiko for koronasmitte har professor Ann-Katrin Stensdotter fått beskjed om å holde seg hjemme fra jobben på NTNU, campus Tunga.

Ann-Katrin Stensdotter sier hun ikke har vært i direkte kontakt med studenten som kan være smittet.

Stensdotter er professor ved Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap, som holder til på Tunga.

En av studentene her testes nå for koronavirus. Mens man venter på testresultatet, har alle ansatte og studenter på campus Tunga fått beskjed om å holde seg hjemme.

Stensdotter sitter altså ikke karantene, men jobber hjemmefra.

– Det går greit for meg å jobbe hjemmefra, jeg jobber mest med forskning, og har ikke undervisning i denne perioden. Skypemøter fungerer fint. Det er verre for de som har undervisning nå, sier Stensdotter til Universitetsavisa.

Usikkerhet

Hun påpeker at alt ennå er nokså usikkert.

– Vi vet jo ikke om studenten er smittet. Ved MH-fakultetet er reglene litt strengere enn ellers på NTNU, og slik må det nok være. Vi har mange studenter som er tett knyttet opp til St. Olavs hospital, sier Stensdotter.

Hun har ikke noe å utsette på informasjonen hun har fått fra NTNU.

– De har vel gitt oss det de har av informasjon. Jeg forstår at det er nødvendig med strenge tiltak for å unngå at mange blir syke samtidig. I så fall vil det jo gå ut over kapasiteten ved sykehuset, sier Stensdotter.

Håper smitterisikoen er liten

Selv er hun ikke redd for å være smittet av den aktuelle studenten.

– Jeg har ikke vært i kontakt med studenten. Jeg har en kollega som snakket med henne før studenten dro hjem tirsdag morgen - den dagen var studenten ikke inne i klasserommet, så vi tror og håper at den potensielle smitterisikoen har vært liten, sier Stensdotter.

Hun har også kansellert en tur til Nepal nå i slutten av mars.

– Det er viktig at vi alle prøver å dempe denne smitten nå, slik at ikke helsevesenet blir overbelastet. Dessuten tenkte jeg også på at flyruter kan bli endret, og at det kunne bli vanskelig å komme seg hjem igjen, sier Stensdotter.

Nå avventer hun videre beskjed fra MH-fakultet om når hun kan komme tilbake på jobb.