Ansatte får snart beskjed om når de skal tilbake til campus

Seinest 25. mai skal alle ansatte ha fått beskjed om når de kan komme tilbake på jobb, meldte rektor Anne Borg på NTNUs første digitale allmøte fredag.

2400 koblet seg på for å få med seg NTNUs første digitale allmøte. - Tusen takk for innsatsen i en særdeles spesiell situasjon, sa rektor Anne Borg.

NTNUs ledelse satt klare fra hvert sitt hjemmekontor til å svare på spørsmål sendt inn fra ansatte og noen studenter. Nesten 2400 koblet seg på enten Zoom eller Panopto i løpet av de 70 minuttene allmøtet pågikk.

- Nå er det grønt lys for en gradvis åpning av campus. Vi er i full gang med å planlegge den nye normalen, sa rektor innledningsvis.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Delegerer til instituttlederne

Flere av NTNUs ansatte har tatt til orde for at de enkelte enhetene selv må få ansvaret for å organisere en mer åpen campus i høst. Rektor kunne bekrefte at slik blir det:

- Vi legger opp til at lederne ved de enkelte enhetene skal vurdere hvordan ansatte og studenter skal få tilgang til bygningene og legge til rette for at dette gjøres i tråd med smittevernreglene. Det er de nasjonale retningslinjene som gjelder for vår sektor, understreket hun.

Nå går det fort i svingene framover. Enhetene skal gjøre risikovurderinger før de ansatte vender tilbake til campus. Før lokalene blir åpnet skal denne vurderinga være foretatt. Videre skal lokale smitteverntiltak være satt i verk og gjort kjent for både ansatte og studenter. Seinest innen 25. mai skal altså denne planlegginga være gjennomført og alle ansatte skal da ha fått beskjed om når de kan komme tilbake på jobb på campus.

- Jeg har full tillit til at lederne på institutter, fakulteter og i avdelingene i fellesadministrasjonen klarer dette på en utmerket måte, sa Anne Borg.

- Uheldig kommunikasjon

NTNUs opprinnelige budskap om at forelesningen som hovedregel skal foregå digitalt, har fått en del ansatte til å reagere. De har pekt på at det finnes forelesninger med få studenter og gruppearbeid med mange.

Det første spørsmålet dreide seg om akkurat dette, og både Borg og prorektor Berit Kjeldstad innrømmet at her burde ledelsen ha formulert seg annerledes:

- Dette har skapt mange spørsmål, det var synd at vi brukte betegnelsen digitale forelesninger. Vi burde sagt digitale undervisningsformer. Vi kan få til dette på ulike måter til høsten, det må være en kombinasjon av fysisk og digital undervisning. Vi kommer tilbake overfor fagmiljøene om hvordan vi skal håndtere dette, sa Borg.

Førsteårsstudentene prioriteres

Et annet spørsmål som ble stilt var knyttet til situasjonen for førsteårsstudentene. Hvordan unngå at de ikke møter opp på campus, dropper å skaffe seg hybel og heller jobber hjemmefra?

- Vi er ekstra oppmerksomme på førsteårsstudentene, de skal få en god start på studietilværelsen ved NTNU. De skal ikke sitte på gutte- og jenterommet hjemme og følge forelesninger. De skal være på levende campuser, sa NTNUs rektor.

LES OGSÅ: Vi ønsker da vel å ha studentene her, eller?

LES OGSÅ: Faglærere frykter at studenter rammes når høsten blir digital

Har ikke plass til alle

Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning, opplyste at førsteårsstudentene vil bli prioritert når det vurderes hvem som skal ha fysisk undervisning.

- Vi ønsker at de skal komme til studiebyene, ta del i fysisk undervisning og de sosiale arenaene som vil foregå fysisk i høst. Min anbefaling er at alle må komme til sin studieby. Det vil variere for studentgrupper i hvor stor grad de vil få fysisk undervisning, men alle skal ha det, sa hun.

Det er myndighetenes enmetersregel som er NTNUs svøpe og som begrenser full åpning av campus. Kjeldstad hadde følgende regnestykke:

NTNU har 640 undervisningsrom og 2000 emner. Normalt bruker de ca 80 prosent av romkapasiteten. Enmetersregelen gjør at de må halvere kapasiteten på undervisningsrom slik at halvparten av undervisninga må flyttes til digitale rom. På spørsmål om det kan bli snakk om kveldsundervisning, var svaret at det ikke var noe som var vurdert, men at de ville ta det opp med tillitsvalgte og fagmiljø.

Én spørsmålsstiller viste til at det bare er fire arbeidsdager igjen til 25. mai. Skal da hver enkelt med navns nevnelse få beskjed om retur til campus, eller er det snakk om gruppenivå?

Borg ba om å få komme tilbake til dette. Det er noe hun må snakke med dekanene om, sa hun. Organisasjonsdirektør Ida Munkeby opplyste at NTNU jobber med en overordnet policydokument, som hun kalte det, som skal ut til lederne nå mandag med kravene til gjenåpning som nevnt ovenfor.

- De ansatte skal få beskjed. Er det detaljert på enkeltnivå eller på gruppenivå, det må vi hive oss rundt og tenke på, sa hun.

LES OGSÅ: - Trondheim må ikke bli en død studentby

- Ikke strengere enn andre

Spørsmålene ga inntrykk av at de ansatte forholder seg til situasjonen på ulikt vis. Noen trykker på og kan ikke vente med å komme tilbake snarest mulig, mens andre er redde for å bli smittet, og om det vil være trygt å være på campus.

- Hvorfor er NTNU strengere enn andre? var ett av spørsmålene.

- Vi er ikke det. Vi følger rådene fra departementet og har ikke hatt strengere retningslinjer enn myndighetene. Vi stengte aldri campus helt, det har vært kritisk aktivitet der siden 12. mars, sa Ida Munkeby.