Derfor har de konsekvent skrevet denne gateadressen feil

Det er nok få skrivefeil som har vært så seiglivet som Elgesetergate 10.

Skriver en noe feil nok ganger blir det til slutt rett. Med mindre en ramler utpå og blir inkonsekvent i samme slengen.

Siden oppstarten har det nye helse-, sosial- og idrettsbygget, som nå har fått navnet Helgasetr, gått under navnet Elgesetergate 10. Det til tross for at det ligger i Elgeseter gate 10.

Hvorfor? Det har vi i Universitetsavisa aldri tenkt på å spørre om. Selv om vi har visst det har vi ikke bare fulgt prosjektets skrivemåte. Vi har til og med vært inkonsekvente og hoppet frem og tilbake mellom rett og feil.

En teori om hvorfor navnet konsekvent er blitt skrevet feil har vært at de ønsker å skille mellom adressen og prosjektet.

- Den teorien har jeg aldri hørt om, sier Arvid Skjervik, studentsamskipnadens prosjektleder i prosjektet.

Han har vært med siden starten. Teorien må med andre ord være noe vi har drømt.

Men gaten heter jo like fullt Elgeseter gate 10. Det fastslår myndighetene.

«Lov om stadnamn beskriv prosessane for fastsetjing av skrivemåten og bruken av stadnamn» fastslår Kartverket på sine sider og legger til: «Vedtekne skrivemåtar skal nyttast av det offentlege.»

Så hvordan har prosjektet endt opp med å hete Elgesetergate 10? Hvorfor har NTNU og studentsamskipnaden mer eller mindre konsekvent både på nettsider, i pressemeldinger og under presentasjoner gått for en alternativ skrivemåte?

- Det er rett og slett en menneskelig feil. Det er ingen bevisste tanker bak det, og jeg håper det blir rettet fremover, forklarer Skjervik.

Men når en først har gjort feil lenge nok, blir det raskt vanskeligere å gjøre det rett.

- Det har jo blitt innarbeidet på et vis, men jeg har nå tatt det opp i kommunikasjonsmøter, og rett skal være rett, sier Skjervik.

Så hjelper det kanskje også på at bygget nå har fått et navn, noe som gjør gateadressen noe mer overflødig. Også får vi håpe at ingen finner noen graverende skrivefeil i denne artikkelen. Det er jo noe med stein og glasshus.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.