kronikk
Vi kan ikke vente: KI må bli en integrert del av lærerutdanningen
Kunstig intelligens er allerede en del av elevers og læreres hverdag – men ikke tilsvarende i lærerutdanningene. Skal vi lykkes med å ruste fremtidens lærere for en digital skole, må KI inn som en integrert del av utdanningen, ikke som et tillegg.
Prompt: Lag en illustrasjon til kronikk om hvor viktig det er å få KI inn i lærerutdanningen.
Illustrasjon: Perplexity
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Vi må definere ønsket
kompetanse og kompetansebehov før verktøyene. Kunstig intelligens (KI) representerer en
radikal omstilling i kunnskapssektoren som krever en seriøs nytenkning rundt høyere
utdanning. Vi er enig med
våre kolleger i Agder i bekymringen for at dersom undervisningen ikke tar inn
over seg endringene i verden rundt oss, kan det føre til en gradvis forringelse
av utdanningskvaliteten. Dette er spesielt kritisk i lærerutdanningene,
ettersom læreren fremdeles er den viktigste faktoren for elevenes læring (NOU 2024: 20,
2024).
Kunstig intelligens har
etter hvert blitt vevd inn i elevers og læreres daglige praksis, noe som bør
avspeiles i innhold og struktur i lærerutdanningene. Vi vil derfor argumentere
for en umiddelbar styrking og integrering av KI-relatert undervisning, basert
på klare og kompetanseorienterte mål for studentene.
KI er kjernekompetanse
og krever faglig omstilling. Internasjonale
og nasjonale føringer understreker at KI ikke kan behandles som et isolert
fenomen eller et "tillegg". UNESCO (2025a) løfter KI-forståelse frem som en
kjernekompetanse i fremtidens utdanning og oppfordrer utdanningssystemer til å innlemme
KI i planverket for utdanningen på alle nivåer, ikke som en separat modul.
Dette
internasjonale perspektivet harmoniserer med norske utfordringer. Direktoratet
for høgare utdanning og kompetanse [HK-dir] (2025) understreker at UH-sektoren må øke innsatsen
mot faglig digital omstilling, der digitale tema og metoder utforskes på tvers
av fagområder. Dette synet gjenspeiles også i sektoren som helhet, blant annet
gjennom kunnskapsdepartementets
forskningsprogram som
skal bidra med kunnskapsgrunnlag inn i den offentlige debatten om
digitalisering i barnehage og skole. En slik utvikling er nødvendig for å
styrke den digitale kompetansen hos ansatte i høyere utdanning som underviser i
lærerutdanningen, og for å sikre at fremtidens lærere får den profesjonsfaglige
digitale kompetansen (PfDK) de trenger for å kunne veilede og støtte elever i
et stadig mer digitalisert skolesystem.
Gjennom å
integrere KI som en del av profesjonsfagene og didaktikken, det som omtales som «samflettet pedagogikk» (Se eksempelvis
Fawns, 2022), kan KI bli en naturlig del av
undervisningspraksisen og ikke et isolert tillegg til undervisningen. Dette
bidrar til at lærere utvikler kompetanse som er tett knyttet til faglig
kontekst og reell pedagogisk anvendelse.
Først kartlegging,
deretter implementering. En stor
utfordring i UH-sektoren er at utdanningsinstitusjonene ofte starter i feil
ende av implementeringsprosessen. Før man ser på verktøy og implementering, må
institusjonene kartlegge og definere hvilke KI-kompetanser studentene skal ha
etter endt utdanning, og deretter implementere dette i emnebeskrivelser og
læringsutbytteformuleringer. Økt kompetanse blir også fremhevet som en
nøkkelfaktor av HK-dir (2025) når de peker på utfordringene rundt satsing på
KI. Institusjoner bør starte med å kartlegge hvor organisasjonen står,
inkludert ansattes holdninger og motivasjon, for å kunne prioritere relevante
tiltak.
Den viktigste
kompetansen knyttet til KI er ikke teknisk, men kritisk dømmekraft og analytisk
forståelse (Chatfield,
2025; Cukurova & Kralj, 2024). Vi vil understreker at kunnskap ikke bare er
tilgang til informasjon, men krever evne til å evaluere, kritisk tenkning og
faglig skjønn – ferdigheter KI ikke kan erstatte. Dette er spesielt viktig når
man vurderer innhold skapt av store språkmodeller (LLM). LLM-er kan virke
veldig overbevisende, men informasjonen kan mangle kilder og kan i verste fall
være bevisst feilinformasjon (UNESCO, 2023,
2025a). Slikt arbeid krever et kritisk blikk; kunnskap blir til i møte mellom
mennesker og praksiser, ikke som løs informasjon uten rot i faglige fellesskap.
Etikk, transparens
og nye vurderingsformer. For
å håndtere den velbegrunnede skepsisen som finnes i sektoren, for eksempel
knyttet til fusk, personvern og manglende selvstendighet, må lærerutdanningene
integrere KI-kompetanse med vekt på etisk, forsvarlig og transparent bruk. HK-dir
(2025) anbefaler at UH-sektoren tydelig avklarer vilkårene for behandling av
personopplysninger i KI-tjenester.
Denne etiske og
transparente tilnærmingen må også gjenspeile vurderingspraksis. Dersom KI blir
et gjennomgående verktøy i studentenes arbeid med oppgaver og
undervisningsplanlegging, noe studentene selv også har
etterlyst, kan det
være naturlig at dette reflekteres i eksamensformen. Når arbeidsmåten i
studiene endres, bør vurderingsformene følge etter slik at det som læres og det
som vurderes henger sammen. Om dette innebærer KI-bruk på eksamen, vil avhenge
av hvordan verktøyet integreres i fagene og hvilke læringsutbytter som skal
måles.
Som Krumsvik (2024) påpeker, krever denne utviklingen nye
formative og summative vurderingsformer som kombinerer faktakunnskap med
vurderingsevne, metodisk evne og resonnement. Oppgaver må derfor kunne utformes
slik at studentene drøfter styrker og svakheter ved KI-generert innhold og
samtidig setter dette inn i en pedagogisk og faglig kontekst. Dette samsvarer
med de internasjonale anbefalingene fra UNESCO (2025a) og OECD (2025), som fremhever behovet for utdanningsmodeller
der studenter aktivt trener på å analysere, vurdere og videreutvikle komplekst
og ustrukturert materiale. Når KI blir en integrert del av læringsarbeidet, er
det nettopp denne typen kritisk og anvendelsesorientert kompetanse som trengs
for å sikre både faglig dybde og profesjonsrelevant vurdering.
Samlet sett må den
digitale kompetansen utvikles på tre nivåer samtidig: lærerutdannerens kompetanse, lærerstudentens
kompetanse og elevens kompetanse. Institusjonenes arbeid med å definere disse
kompetansene bør ta utgangspunkt i etablerte og solide rammeverk, slik som European
Schoolnet Academy (Cukurova &
Kralj, 2024) og
UNESCOs føringer (UNESCO, 2025b), for å sikre en systematisk og målrettet
utvikling. Ved å modellere god KI-bruk i planlegging, vurdering og
differensiering, samt ved å integrere kritisk analyse av KI-genererte forslag i
undervisningen, kan lærerutdanningene gå foran og vise hvordan ansvarlig og
reflektert KI-bruk ser ut i praksis.
Referanser
Chatfield,
T. (2025). AI and the future of pedagogy (White
paper). Sage. https://doi.org/10.4135/wp520172
Cukurova, M. & Kralj, L. (2024). Professional development for teachers in the age of AI. European Schoolnet. http://www.eun.org/resources/detail?publicationID=2461
Direktoratet for høgare utdanning og
kompetanse [HK-dir]. (2025). Kunstig
intelligens i UH-sektore: Moglegheiter, utfordringar og viktige område framover
(Rapport nr. 01/2025). https://hkdir.no/rapporter-undersokelser-og-statistikk/kunstig-intelligens-i-uh-sektoren-moglegheiter-utfordringar-og-viktige-omrade-framover
Fawns, T. (2022). An entangled pedagogy: Looking beyond the
pedagogy—technology dichotomy. Postdigital
Science and Education, 4(3),
711–728. https://doi.org/10.1007/s42438-022-00302-7
Krumsvik, R. J. (2024). Artificial intelligence, education and the
professional perspective. Nordic Journal of Digital Literacy, 19(2),
55–63. https://doi.org/10.18261/njdl.19.2.1
NOU 2024: 20. (2024). Det digitale (i) livet. Kunnskapsdepartementet.
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2024-20/id3073644/
OECD. (2025). Empowering
learners for the age of AI: An AI literacy framework for primary and secondary
education (Review draft). OECD
Publishing. https://ailiteracyframework.org/
UNESCO. (2023). Guidance for
generative AI in education and research (Education 2030). UNESCO
Publishing. https://doi.org/10.54675/EWZM9535
UNESCO. (2025a). AI and the
future of education: Disruptions, dilemmas and directions (Education 2030).
UNESCO Publishing. https://doi.org/10.54675/KECK1261
UNESCO. (2025b). AI competency
framework for students (Education 2030). UNESCO Publishing. https://doi.org/10.54675/JKJB9835