Forsket fram videosnutt som vaksinerer mot falske nyheter

Britiske forskere har designet en video i samråd med Google. Videoen skal fungere som en psykologisk vaksine mot å bli offer for mekanismene bak «fake news».

En scene fra South Park som ga Canada skylden for amerikanske barns bruk av bannord, er blant eksemplene forskerne i Science Inoculation Project har anvendt.
Publisert

Den korte videoen varer et minutts tid og gir eksempler på desinformasjon i mikrodoser. Forskere ved universitetene i Bristol og Cambridge har jobbet sammen med Jigsaw-teamet i Google, som er dedikert kampen mot fenomener som truer det åpne samfunnet, skriver University World News.

Syndebukk-jakt («scapegoating»), inkonsistente resonnementer, konstruksjon av falske dikotomier, er teknikker som blir forsøkt avkledd i videosnuttene. For å gjøre dem mer klikkbare har man tatt utgangspunkt i blant annet scener fra Star Wars og South Park. Sistnevnte scene ga Canada skylden for amerikanske barns bruk av bannord.

Jigsaw utsatte 5,4 millioner YouTube-brukere i USA for snutten. Man mener å konkludere med at seerne, som så minst 30 sekunder av den, fikk evnen til å motstå falske nyheter økt med fem prosent.

Videoene, som er en del av Science Inoculation Project, vil bli distribuert til brukere i Polen, Tjekkia og Slovakia i første omgang.