Institutt for internasjonal business

Feirer 40 år: Vil bli internasjonalt ledende

Ved det nylig omdøpte Institutt for internasjonal business feires det 40 år med økonomiutdanning i Ålesund. Nå skal økonomiutdanningen tas til nye høyder.

- Vi har utviklet oss fra ett lokalt maritimt initiativ til et komplett universitetsmiljø, påpeker instituttleder Mark Pasquine.
Publisert Sist oppdatert

Fredag ble det feiret 40 år med økonomiutdanning i Ålesund. Framover skal det strategisk satses på internasjonal business, og instituttet tidligere kjent som Institutt for internasjonal forretningsdrift har skiftet navn til NTNU School of International Business – Institutt for internasjonal business.

Målet med navnendingen er å styrke institusjonens internasjonale profil, tiltrekke et bredere spekter av studenter og forskningspartnere, samt posisjonere NTNU som en ledende aktør innen global økonomiutdanning.

- Navneendringen viser vår dedikasjon til å være en ledende aktør innen global utdanning, konstaterer viserektor Anne-Lise Sagen Major i en pressemelding.

40 år med økonomiutdanning

Til UA kan instituttleder ved Institutt for internasjonal business Mark Pasquine fortelle at økonomiutdanningen i Ålesund startet i 1983 med et ettårig studium i skipsadministrasjon ved den daværende Fiskeritekniske høgskolen.

Derfra utviklet fagmiljøet seg gjennom Høgskolen i Ålesund som var etablert i 1994. Siden fusjonen med NTNU i 2016 har utdanningen blitt en del av Fakultet for økonomi.

- Vi har utviklet oss fra ett lokalt maritimt initiativ til et komplett universitetsmiljø med studietilbud på både bachelor-, master- og ph.d.-nivå, samt etter- og videreutdanning.

Han presiserer at utviklingen hele veien har skjedd i tett samspill med næringslivet og regionens behov.

Vil tiltrekke seg mer internasjonale studenter

Pasquine forteller at navnendringen er et viktig steg i deres utvikling.

- Navnet speiler både vår historie og våre ambisjoner som et internasjonalt orientert fagmiljø, med mål om å bidra til kunnskap, innovasjon og verdiskaping, sier han.

Instituttleder Mark Pasquine mener det er viktig å skape et miljø der studentene både kan lære av forskere og næringsliv samtidig. Her avbildet på fredagens 40-årsfeiring.

Ambisjonene er store. De ønsker framover å tiltrekke seg flere internasjonale studenter, bygge globale partnerskap og utvikle prosjekter på tvers av landegrenser.

- Vi vil bli internasjonalt ledende, men samtidig tett på regionens næringsliv, slik at studentene får både global kompetanse og lokal relevans, sier Pasquine.

For at de skal få det mener han det er viktig at de møter reelle problemstillinger i studiene.

- Da får de en utdanning som hele tiden er koblet på virkeligheten gjennom case, internships, oppgaver og prosjekter, forteller han videre.

Jobber for eget senter

Pasquine mener det er viktig å skape et miljø der studentene både kan lære av forskere og næringsliv samtidig.

- Og da sørger vi også for at forskningen vår gir tilbake til samfunnet.

Han kan fortelle at de også arbeider mot etableringen av et senter for internasjonal business og teknologi.

- Det skal være et knutepunkt for kunnskap om internasjonal business. Ideene er å koble instituttet, studenter, arbeidsliv og andre til internasjonale nettverk for å dele kunnskap og lære av hverandre.