forskningsmidler

Først da Universitetsavisa ringte, fikk de den glade nyheten: - Er det sant?

27 prosjekter får 300 millioner kroner fra Forskningsrådet. Mads Dahl Gjefsen i NTNU samfunnsforskning leder et av dem.

Disse tre fra NTNU samfunnsforskning skal jobbe med prosjektet om norske datasentre. Fra venstre: Berit Nilsen (virkninger i lokalsamfunnet), Mads Dahl Gjefsen (leder prosjektet), og Lucia Liste (digitalisering og omstilling).

- Dette hadde ikke jeg fått med meg! Er det sant? Det er vi kjempeglade for!

Det var reaksjonen når Universitetsavisa ringte Mads Dahl Gjefsen, leder for forskningsprosjektet «Limits to digitalization: Exploring the transition challenges of Norwegian data centers» ved NTNU samfunnsforsking, for å spørre ham om hvilken betydning tildelingen får for prosjektet deres.

Forskingsrådet annonserte i dag at 27 prosjekter får 300 millioner kroner for å forske på miljøvennlig energi. NTNU samfunnsforskning søkte om tolv millioner. Pengene fra Forskningsrådet går til prosjekter innenfor alt fra produksjon av fornybar energi, bruk av energi og konsekvenser av energiomstillingen.

- Norge og verden trenger mer miljøvennlig energi, og disse prosjektene vil være viktige i energiomstillingen. Jeg vil gratulere alle prosjektene som har fått støtte, sier administrerende direktør i Forskningsrådet Mari Sundli Tveit i en pressemelding.

Kritisk tid for Norges datalagringsindustri

Prosjektet skal utforske dimensjonen og utviklingen av Norges nye datasenterindustri og hvilke effekter denne omstillingen har på samfunn og miljø.

Seniorforsker Mads Dahl Gjefsen gleder seg til å sette i gang med forskningsprosjektet.

- Det er en nasjonal satsing som foregår på datasentre, fordi vi har såpass god tilgang på stabil og ren energi. Men dette er også en energiintensiv industri som vi ønsker å følge med et kritisk blikk. Vi har fått med flere kommuner, representanter for nasjonale tilsynsmyndigheter og næringa på laget, og har bare ventet på midlene, forteller Gjefsen.

Gjefsen deler at han har mange kollegaer som gleder seg til å jobbe i prosjektet, og at de nå også skal begynne prosessen med å ansette en stipendiat.

Han peker på at det er et kritisk tidspunkt for datasenter-industrien i Norge, og at dette komme til å bli forskning som også er aktuell internasjonalt.

- Jeg er veldig glad for at vi får lov til å gjøre dette akkurat nå.

Prosjektet kommer til å følge datasentersatsninger i seks kommuner, blant annet Norges største datasenteranlegg Green Mountain i Hamar og Løten, som tidligere i år inngikk en avtale med TikTok om datalagring.

Disse får tildelinger

Organisasjon Prosjekttittel Søkt beløp
SINTEF ASBuilding capacity for transformative action in energy transitions10 080
CICEROA fair low-emission transition of the power market (FAIRPOWER)12 000