Flinke elever favoriseres i gym

De flinke favoriseres fordi det handler om å gjennomføre aktiviteter heller enn å lære dem.
Hun tenker helt riktig, gymnastikk er viktig. Budskapet er hentet fra en kjøleskapsmagnet fra DDR-museet i Berlin.  
        
            (Foto: Solveig Mikkelsen)

Hun tenker helt riktig, gymnastikk er viktig. Budskapet er hentet fra en kjøleskapsmagnet fra DDR-museet i Berlin.   Foto: Solveig Mikkelsen

Dette viser funnene i en ny doktorgradsavhandling.

I kroppsøving skal elevene innom mange ulike idretter og aktiviteter i løpet av skoleåret. Det brukes liten tid på hver aktivitet. Søkelyset er på å gjennomføre aktiviteten, ikke å lære den. Det gir dem som kan aktiviteten fra før en stor fordel, skriver Stavanger Aftenblad om doktorgradsavhandlingen til Aron Gauti Laxdal.

Laxdal har spurt nærmere 1.200 elever på videregående skole i Norge og hjemlandet Island om deres forhold til faget.

– Elevene trenger bare møte opp og prestere. Ferdig med det. Faget har rykte som et aktivitetsfag der læring nedprioriteres, og rekreasjon er hovedintensjonen, sier Laxdal.

I andre fag viser forskning det motsatte. Der er det stor aksept for at de mindre flinke elevene krever mer av læreren.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Professor ved UiB tiltalt for å ha levert falske reiseregninger

En professor ved Universitetet i Bergen er tiltalt for grovt bedrageri.

Rekordlav flytende rente hos Lånekassen

Fra 1. september vil den flytende renta på studielån ligge på 1,539 prosent. Så lav har den aldri vært før.

Digital fotoautomat skal opprettholde smittevern på campus

En nettbasert løsning skal hindre kø blant studenter og ansatte som trenger adgangskort til semesterstart.

Ytring:

Kan vi gjøre Norges framtid til NTNUs sommervisjon?

NTNU-tankesmien bør ikke bare studere virkeligheter, men få nye virkeligheter til å oppstå, skriver Arne B. Johansen.