Nasjonal forskerskole for lærerutdanning:

NTNU-miljø kjemper om å være best på utdanning

Etter seks års drift har Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL) ved NTNU tatt opp 145 doktorgradskandidater. Nå er miljøet en av de 13 nominerte til årets pris for utdanningskvalitet.

Tettere kobling mellom forskning og undervisning skal gi bedre opplæring og lærerutdanning. Bildet er fra Charlottenlund videregående skole, som sammen med Charlottenlund ungdomsskole er universitetsskoler i samarbeid med NTNU.
Publisert Sist oppdatert

Utdanningskvalitet blir stadig viktigere i UH-sektoren, og onsdag 21 september begynner juryen arbeidet med å kåre en av 13 nominerte miljø til å bli vinneren av Utdanningskvalitetsprisen 2016. Prisen er på 1 million kroner og deles ut under Utdanningsfest 1. november.

– Utdanningskvalitetsprisen belønner og hyller innovative og fremragende tiltak for å heve utdanningskvaliteten på universiteter og høyskoler. Prisen er betydningsfull nettopp fordi det er svært få insentiver som premierer dette arbeidet, forklarer NOKUT-direktør Terje Mørland i en pressemelding.

Musikk, økonomi, juss, lærer

NOKUT har mottatt 13 nominasjoner til årets pris. De nominerte tilhører fagmiljøer innen musikk, økonomi og juss, og for NTNUs del: Lærerutdanning.

Juryens medlemmer kommer fra ulike land i Norden, og sammensetningen skal sikre det nordiske perspektivet, kjennskap til norsk UH-sektor og bredere studentdeltakelse.

– Dette handler jo om å se utdanningskvalitet i internasjonal sammenheng. Det er fremragende utdanning det er snakk om, da bør vi også ha deltakelse utenfor landets grenser, mener Mørland.

Årets vinnere mottar prisen under Utdanningsfest 1. november i Oslo, der kvelden er viet til å hylle dem som er fremragende innen norsk høyere utdanning. I tillegg til prisutdeling blir det inspirasjonstaler, musikk og "avduking" av nye Sentre for fremragende utdanning. Kvelden ledes av Anne Lindmo.

Høy doktorproduksjon, stor gjennomstrømming

I nominasjonen av NAFOL ved NTNU heter det at kun seks kandidater av de i alt 145 stipendiatene som er tatt opp i løpet av senterets 6 år lange levetid har sluttet underveis. Fire av disse har måttet gi seg på grunn av alvorlig sykdom, så dette er en meget tilfredsstillende gjennomstrømming i følge nominasjonen. Fra de første kullene til nå har rundt 30 kandidater enten disputert eller levert sin avhandling for godkjenning.

NAFOL er tematisk utviklet rundt to hovedområder. Det ene er Fag- og yrkesdidaktikk, som står helt sentralt i all lærerutdanning og profesjonsutøvelse. Det andre tematiske hovedområdet er Læreres samfunnsmandat, profesjonsforståelse og profesjonsutøvelse.
Les hele nominasjonen fra NTNU.

Her er de 13 nominerte miljøene:

- Høgskolen i Hedmark: BA i idrett – spesialisering i trenerrollen

- Høgskolen i Lillehammer: Helsefremmende studentpraksis i nærmiljøet

- Høgskolen Stord/Haugesund: UNDERVEGS

- Norges miljø- og biovitenskapelige universitet: Action Learning Model for Sustainable Development

- Norges miljø- og biovitenskapelige universitet: NMBU Writing Centre

- Norges Handelshøyskole: Sustainable Business Models

-NTNU: Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL)

- UiT Norges arktiske universitet: Kompetanse og læringsutbytte

- Universitetet i Agder: Den nye musikerrollen

- Universitetet i Agder: T-FLIP (Testdrevet ferdighetslæring i programmering)

- Universitetet i Bergen: Akademisk skrivesenter

- Universitetet i Oslo: Computational Physics

-Universitetet i Oslo: Flexphil