Felt for vitenskapelig uredelighet i forskning på transpersoner

Tre forskere ved Nasjonal behandlingstjeneste for kjønnsinkongruens for barn og unge (NBTK) har opptrådt vitenskapelig uredelig i to artikler.

Nasjonal behandlingstjeneste for kjønnsinkongruens holder til på Rikshospitalet. Nå mener Redelighetsutvalget at to artikler bør trekkes. Foto: Heiko Junge / NTB
Publisert

Redelighetsutvalget finner at forskerne har opptrådt vitenskapelig uredelig i to av artiklene. Utvalget er ikke i tvil om dette. 

Det melder Aftenposten

Utvalget finner enstemmig at det foreligger flere alvorlige brudd på sentrale forskningsetiske normer. 

For to av artiklene utgjør handlingene vitenskapelig uredelighet. For de to andre artiklene er handlingene kritikkverdige, ifølge utvalget.

Uklar forståelse

I tillegg peker utvalget på systemfeil ved Oslo universitetssykehus, der det skal være uklar forståelse av grensen mellom forskning og kvalitetssikring, uklar rolleforståelse rundt personvernombudet, og mangelfull institusjonell kontroll og veiledning av forskere og ph.d.-kandidater.

Ifølge utvalget bør to av artiklene trekkes. De to andre artiklene bør følges opp videre ved OUS.

Bruddene gjelder særlig:

  • Manglende samtykke

  • Manglende REK-godkjenning

  • Manglende dispensasjon fra taushetsplikt

  • Mangelfull anonymisering

  • Bruk av registerdata til forskningsformål uten tilstrekkelig rettslig og forskningsetisk avklaring

  • Uklar forståelse av personvernombudets rolle

  • Mangelfull institusjonell oppfølging

Følg UA på Facebook og Instagram.