Rektor toner flagg: De første reaksjonene

Minutter etter at Bovim har tonet flagg i fusjonsdebatten, summer salen av reaksjoner. UA har spurt fem, og fått fem ulike synspunkter.

Temaet er fusjon, og NTNUs ledere følger intenst med.
Reaksjonene på rektors argumentasjon for fusjon, spriker i alle retninger.

Margrethe Aune, instituttleder tverrfaglige kulturst udier:

Jeg går for å utsette hele beslutningen. Jeg er enig med hva Knut H Sørensen og Per Morten Schiefloe har sagt. Saken er for dårlig utredet, beslutningsgrunnlaget er for dårlig. Vi bør lære av tidligere fusjonsprosesser.

Olav Bolland, instituttleder energi- og prosessteknikk: Bovim virker usikker. Det kan virke som om han har et delt styre. For min egen del heller jeg stadig mer mot alternativ C.

Monica Rolfsen, instituttleder industriell økonomi og teknologiledelse: Jeg er fortsatt klar tilhenger av alternativ A. De fleste ved mitt institutt er mot fusjon. Beslutningsgrunnlaget er uklart, saken for dårlig utredet og det har vært for dårlig medvirkning.

Kristian Steinnes, leder for Forskerforbundet ved NTNU: Dette er en komplisert sak, og jeg mener det er ikke bras å komme med et klart signal så seint i en så tung prosess. Det har ikke vært noen god utredning i forkant.

Kristian Tangene studentrepresentant i NTNUs styre: Jeg vil ikke si foreløpig hva jeg lander på. Vi må ha en prosess i studentorganene først. Det viktige er at vi må fatte en beslutning som gjør NTNU enda bedre.