- Afghanerne hadde ikke fosterfar

De to drepte afghanske tenåringene hadde ikke fosterfar. Det bekrefter direktør for oppvekst og utdanning i Trondheim kommune, Camilla Trud Nereid, overfor Universitetsavisa.

NTNUs faktaundersøkelse skriver: «Det er tale om nære relasjoner og bestevenner og en fosterfar til de som er drept i dobbeltdrapet i Trondheim den 17. september...» Oppveksdirektør Camilla Trud Nereid sier det ikke er tilfelle.
Camilla Trud Nereid er direktør for oppvekst og utdanning i Trondheim kommune

I en faktaundersøkelse av arbeidsforholdene ved Institutt for sosialt arbeid (ISA) blir det skrevet at en person med tilknytning til ISA-miljøet var fosterfar for en eller begge av de afghanske tenåringene Nasratullah Hashimi og Reza Alizada, som ble drept av en jevnaldrende landsmann i september i fjor.

Dette medfører ikke riktighet, fastslår oppvekstdirektør Camilla Trud Nereid mandag formiddag.

Det korrekte er at den ene bodde i døgnbemannet bofellesskap. På spørsmål om dette kan karakteriseres som en form for tilsynsordning, svarer kommunaldirektøren slik:

- Der er det slik sett tilsyn hele dagen, de som bor i egen bolig har oppfølging av ulike kommunale tjenester på psykisk og fysisk helse både ved behov og som en generell oppfølging.

LES OGSÅ: Problematiserer bruken av begrepet fosterfar

LES OGSÅ: Sluttrapport om ISA-konflikten

De drepte afghanerne var begge videregående elever i Trondheimsområdet.

Reza Alizada var 17 år da han ble drept. Han hadde oppholdstillatelse i Norge etter å ha bodd her flere år. Alizada var elev ved Heimdal videregående skole sør i Trondheim.

Nasratullah Hashimi var 19 år da han ble drept. Han hadde også oppholdstillatelse etter å ha bodd en god stund i asylmottak. Hashimi bodde i leiligheten som var åsted for drapene. Hashimi var elev ved Melhus videregående skole, i nabokommunen til Trondheim.