Flere menn søkte seg til helsesykepleier etter navnebytte

Flere menn søkte seg til helsesykepleier-utdanningen etter at den byttet navn fra helsesøster. Det ga imidlertid ikke flere menn i utdanningen.

Flere menn søkte, men få kom inn, bortsett fra ved Oslo Met og NTNU, skriver Khrono.

Seks læresteder tilbyr utdanning for dem som vil bli helsesykepleiere. Ved Oslo Met søkte det tidligere kun én mann hvert kull, men i vår tok universitetet opp fem menn. Utdanningen var dog utlyst med gammelt navn. Ved NTNU er én mann tatt opp høsten 2019, skriver nettstedet.

Høgskulen på Vestlandet og Universitetet i Stavanger hadde begge en økning i antall mannlige søkere, men ingen menn fikk tilbud om plass. Ved sistnevnte skole økte antallet søkere fra to i 2017 til 14 i 2019. Mellom 2015–2018 lå antallet mannlige søkere ved Høgskulen på Vestlandet på en til to, men i år er antallet elleve.

Ved UiT Norges arktiske universitet søkte ni menn i år, men de nådde ikke opp til å få en plass. Det var ingen mannlige søkere til utdanningen ved Høgskolen i Innlandet.

– Dessverre er det ingen menn som er tatt opp hos oss. Jeg tror ikke å skifte navn på utdanningen er nok til å rekruttere menn på kort sikt, men det kan være positivt på lengre sikt, sier dekan Ingrid Guldvik ved Høgskolen i Innlandet.

Oslo Met, NTNU og Høgskolen i Innlandet tilbyr utdanningen som et årsstudium, mens de tre andre som en mastergrad.