NTNU vil kvitte seg med Kongsvoll vokterbolig

Mange ansatte og studenter har feriert eller brukt vokterboligen i faglig sammenheng. Nå vil NTNU avhende eiendommen.

Ansatte og studenter ved NTNU har fine minner herfra. Det har blant annet vært mulig å leie vokterboligen i helger og i påskeferien.

Kongsvoll vokterbolig med uthus er ikke like interessant å bruke i faglig sammenheng lenger. I tillegg er slike eiendommer langt unna NTNUs øvrige bygningsmasse, noe som gjør at det er kostbart og krevende å vedlikeholde den.

Siden bruken av vokterboligen som feriested også har avtatt, konkluderer NTNU med at de ikke lenger vil ha ansvaret for eiendommen, heter det i et notat til NTNUs styre, som møtes 20. august.

LES OGSÅ: Billigste ferien nord for Dovre

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Kongsvoll vokterbolig står på jernbanens eiendom ved Kongsvoll stasjon på Dovre. Boligen inneholder to leiligheter, som har to soverom hver. Arealet er på 292 kvadratmeter.

Faglig sett er det Institutt for biologi og Institutt for naturhistorie som har benyttet vokterboligen. Instituttene ser ikke behov for å bruke den lenger, særlig fordi overnattingskapasiteten ikke er god nok.

Boligen har vært et velferdstiltak for ansatte, som har leid opphold der i ferier. Mange har gode minner fra enkle kår, fine fjellturer og en og annen moskus . Den har vært utleid 15-20 helger i året om våren og på høsten. Vinterstid brukes den lite med unntak av påskeferien.

På bakgrunn av dette har rektor konkludert med at det ikke er nødvendig å opprettholde Kongsvoll vokterbolig som velferdstiltak.